Hur är det att göra fältstudier utomlands?

Till att börja med kändes konceptet ”fältstudier” främmande innan jag påbörjade min masterutbildning. Vad betraktas som ”fält” hade inte jag heller funderat särskilt mycket kring förrän vi läste en kurs i metodologi (forskningsmetoder, ontologi och epistemologi) andra terminen på mastern i Asienstudier.

10959316_927245840643556_3542600455082121157_nTempelport vid Waseda campus

Vad innebär fältstudier?

Enkelt förklarat kan fältstudier bedrivas för att inhämta data och förstahandsmaterial till uppsatsen. Genom fältstudiekursen vid Waseda universitet som jag läser under ett slags utbyte med utbildningen vid Lund har jag kunnat befinna mig i ”fältet” och komma i kontakt med informanter (personer som jag har intervjuat) och fått tillgång till material som inte går att sökas genom internet eller finns tillgängligt i elektroniskt format. Eftersom jag läser asienstudier vilket kan betraktas som ”area studies” eftersom vi riktar in oss på en del eller en region i Asien blir alltså hela Japan ett ”fält”. Nu skriver inte jag en uppsats om landet i sig utan en specifik policy men för att få tillgång till material har det i mitt fall varit väsentligt att finnas på plats.

10996545_927245900643550_212261709504055856_nSeminariepresentationer av vårt arbete med uppsatsen

Hur funkar det att göra fältstudier utomlands?

Om jag jämför med när jag var utbytesstudent/freemover och läste ett program eller enstaka kurser med andra studenterna vid värduniversitetet är fältstudier mycket mer självständigt. Det är en del av ens uppsatsskrivande så jobbar jag mest på egen hand med mitt. Däremot så är det en enorm skillnad att komma till Japan med det här utbytet jämfört med att ta sig hit på egen hand och göra fältstudier utan att tillhöra ett japanskt universitet. Lärarna vid Waseda universitet har varit otroligt hjälpsamma och hjälpt mig med att få kontakt med så kallade ”gatekeepers” som har gjort det möjligt för mig att komma in i föreningar och bli introducerad till informanter. Det är guld värt i Japan där det är viktigt att bli introducerad av någon.

10968478_927245847310222_8953581610741924770_nGemensam lunch med våra handledare

Vad mer kan man göra under en fältstudiekurs?

Vid universitetet har jag också fått använda deras bibliotek och söka i deras databaser (ja vet, något som man tar för givet och tycker borde vara en självklarhet men alla universitet är inte lika öppna för att släppa in studenter utifrån!!) och fått träffa en handledare på plats en gång i veckan där vi under våra möten har diskuterat upplägg och metod. Det roliga var att jag kände mig ganska säker på vad jag ville undersöka och hade skissat upp kapitlet metodologi innan jag lämnade Lund men oj, vad mycket mer komplicerat allt blev så fort jag kom i kontakt med ”explosionen av information”! Jag kämpar fortfarande med att avgränsa mig och bestämma ett smalt fokus som samtidigt går att undersökas på djupet. Låter kanske lätt men när en av källorna består av intervjuer är det inte möjligt att förutse vilka svar eller rättare sagt inga svar man kan få på sina frågor. Därnäst ska intervjuerna transkriberas, analyseras (kodas eller tematiseras beroende på vilken form av textanalys man gör) och kopplas till annan text som i mitt fall kommer från officiellt material eller media vilket är knepigt… men det viktigaste jag vill ha sagt är i alla fall att jag aldrig ens hade fått tag i den här informationen (och kunskapen) om det inte vore för det här utbytet från Lund och all hjälp från alla lärare och studenter jag har varit i kontakt med från Waseda universitet. Stort tack till alla!

10373974_927245720643568_3195252858633809078_nEfter karaoke-sjungning nära universitetet vid Takadanobaba

Det här är bara en liten inblick i hur en fältstudiekurs utomlands kan se ut och troligen så skiljer den sig åt mellan våra värduniversitet i Malaysia, Indien och Kina där resten av klassen befinner sig just nu men minst sagt kan jag säga att det har varit och fortsätter vara en spännande upplevelse som är mycket givande såväl för uppsatsens skull som för min egen skull.

Ha det bra så länge och kämpa på med uppsatsen ni som skriver i kalla Lund!

-Josefine

mars 2, 2015