Hur är det att bo i studentkorridor?

Ett vanligt boendesätt när man flyttar hemifrån och in i en studentbostad är att man börjar med en studentkorridor. Jag har hittills bott i två olika studentkorridorer under min tid som student. Den ena var på en nation och den andra via AF bostäder. Det var två helt olika upplevelser. Flera kan känna sig lite avskräckta från att bo i en korridor eftersom att ens boendesituation inte bara beror på en själv, men även flera andra (till en början) främlingar! Men korridorslivet för mig har varit en av de bästa sakerna med att plugga i Lund.

Vad delar man i en korridor?

De allra flesta (om inte exakt alla) korridorer så delar de boende kök med varandra. Det finns även korridorer som delar på toalett och dusch. Den första korridoren som jag bodde i så delade vi ca 8 personer på 2 badrum och 2 duschrum samt ett kök. I min nuvarande korridor så delar vi 12 personer kök och vardagsrum. I våra gemensamma ytor ingår alltså städmaterial, källsortering, gemensamma kökstillbehör och redskap, matbord med stolar och ett vardagsrum med soffa och tv.

Vad har jag för sysslor i en korridor?

Vanligtvis finns det ett städschema i en korridor. Det finns olika system beroende på vilken korridor du flyttar in i och det kan ibland även finnas en korridorskontakt som är ansvarig för att skapa detta städschema. I min korridor så delar vi upp sysslorna i fyra kategorier (städa golven, ta ut sopor, hålla ytorna rena och tvätta kökshanddukarna). Varje vecka finns det fyra personer på schemat där en person har en av dessa sysslor. Och så roterar vi. Då hamnar man på schemat var tredje vecka ungefär. Mina kompisar som bor i andra korridorer har ett annat system där bara en person har samtliga sysslor under en hel vecka och sedan har en ny person nästa vecka. Detta leder till att man då kanske bara hamnar på schemat 1-2 gånger per termin om man är ca 8-12 personer i en korridor. Det brukar även finnas en storstädning cirka 1 gång per termin där samtliga korridorskamrater deltar.

Det är dock viktigt att poängtera att man fortfarande har ett ansvar att diska efter sig och hålla rent i de gemensamma utrymmena för allas bästa!

Vad är fördelarna med att bo i en korridor?

Jag skulle säga att det finns många fördelar! Det är såklart inte alltid som man kommer trivas med alla i sin korridor, men oddsen är att du kommer hitta personer som du gillar och kan relatera till. Ni är ju framförallt alla studenter som pluggar på samma universitet så det finns säkert något ni kan bonda över.

En del av personerna som bor i en korridor kan ibland även bytas ut från termin till termin, vilket kan innebära att en korridor kan se olika ut från en termin till en annan. Detta kan både kännas sorgligt om man verkligen gillar sin korridor men också innebära något spännande om man i nuläget inte helt trivs i korridoren och är redo för lite förändring.

Men mina fördelar med en korridor är:

• Det gör övergången från att bo med din familj till att bo själv enklare. Det kan kännas tomt och ensamt att flytta ut själv efter att ha varit van vid att bo hemma. Därför kan det vara skönt att veta att du alltid kommer hem till andra personer.
  • Du har självständigheten av att ha ditt eget rum som du kan ha friheten att dekorera, städa och styra över hur du vill, men du har fortfarande folk runt omkring dig som du kan prata och hänga med i köket och de gemensamma utrymmena.
  • Du har, i vissa fall, tillgång till ett stort kök, vilket gör att du kan bjuda över kompisar, klassen eller andra (med tillåtelse från dina korridorskamrater) på middag eller fest.
  • Du får tillgång till en grupp med korridorskamrater som du kan umgås och göra saker med, t.ex. spela badminton, filmkvällar, pyssla, ha olika typer av turneringar, få livsråd, anordna middagar, gå på varandras spex och föreställningar osv.
  • Du lär känna studenter från andra program, fakultet och länder som du annars förmodligen inte hade träffat!

Hur mycket kostar det att bo i en studentkorridor?

En stor fördel till att bo i en korridor är också den ekonomiska delen. I de flesta fall är det billigare att bo i en studentkorridor än i en studentlägenhet. Det finns även flera studentkorridorer där man inte betalar hyra under sommaren. Den korridoren som jag bor i just nu via AF Bostäder så betalar jag ingen hyra i juni, juli eller augusti. Det gjorde jag inte heller när jag bodde i studentkorridor via nation. Om du vill kika mer på vilka typer av hyra som finns så tipsar jag att bland annat titta på exempelvis AF Bostäder hemsida.

Var kan jag bo i en studentkorridor?

Det finns flera ställen i Lund där man kan bo i en studentkorridor. Det finns bland annat nationer, AF Bostäder, olika stiftelser och hemsidor. Ansökningsprocesserna ser lite olika ut beroende på var man söker. Tips är att när du har fått ditt antagningsbesked att du ställer dig i flera bostadsköer! I vissa fall kan du få lite förtur i vissa bostadsköer när du är novisch (ny till universitetet). Här kan du exempelvis läsa om AF Bostäders information till novischer om att söka bostad.

Du kan även få lite mer generellt information om boende i Lund genom denna länk.

Jag hoppas att du fick lite mer av en inblick om hur det är att bo i en studentkorridor. Om du har några frågor, skriv dem i kommentarerna.

Lycka till i sommar med antagningen. Jag håller tummarna för dig!

Tjolahopp!

/Nicole, psykologstudent