How to be a student

Hellu allihop!

Precis kommit till praktiken och idag ska jag hinna med en hel del! Tur att jag hann få en del gjort redan på tåget. När jag kommer hem ska jag, klippa mig, gå en lång promenad med en kompis OCH hinna läsa tidigare praktik-essäer – känner nämligen att jag behöver lite inspiration till min egen essä som jag snart ska skriva. Så… ja hörrni, man kan hitta på en hel del UTANFÖR studierna. Man måste det.

Att studera är oerhört behagligt då det är du själv som väljer hur du ska lägga upp din pluggtid. Vi fick alltid en kursplan i början av kursen, och visste därför vad vi skulle förvänta oss av varje specifik kurs. Jag var (om man får säga såhär) väldigt duktig på att lägga upp min pluggtid. Jag la upp mål som typ ”skriv 3000 ord idag, 3000 imorgon” eller, ”läs två kapitel idag” osv. för att kunna bocka av det på min ”to do- lista”.  Hade jag inte bockat av en punkt var det dubbelt upp dagen efter – och jag visste att om jag inte bockar av dessa så finns det en stor chans att det kommer bli superstressigt när det snart är dags för tentamen.

Det absolut bästa med att sätta upp mål för hur du ska plugga är att du när du har bockat av eller gjort det du ska kan göra PRECIS vad du vill, och sedan inte behöver lägga en tanke mer åt dina studier. Jag själv ÄLSKAR den tiden på dagen när man bara kan slänga sig i soffan och starta ett avsnitt serier samtidigt som jag äter något gott snacks som jag alltid tycker att jag förtjänar. Jag träffar mina kompisar näst intill varje dag på en kopp kaffe och jag måste även ta hand om min hund – och såklart laga mat, tvätta och städa. Ibland för att lyxa till det så kör jag och vännerna till och med en “after school” på antingen något mysigt ställe, eller så samlas vi och lagar något gott tillsammans!

Jaja mina vänner, NÄSTA VECKA GÄLLER DET – INSPIRATIONSDAGARNA IS (Snart!!!) ON! Mitt projekt som jag har projektlett! Jag har slitit, jag har skapat och jag har kämpat! På tisdag och onsdag är det dags, och jag är sååååå taggad!

Ha det fint allihop!
/Andrea

Min lille Ralph som alltid vill ut på långa promenader!
Om han får välja vart vi ska gå så väljer han (faktiskt) alltid platser som den här!
Och om jag får välja så avslutas de alltid med en sån här!
november 2, 2017