Hemtentamen – vad är det och hur gör man?

Hej allihopa, hoppas att ni mår allra, allra bäst!

Just nu håller jag på att läsa lite litteratur inför min hemtentamen som jag ska ha nästa vecka! Trots att man skriver en hemtenta.. ja hemma, så är det lika viktigt att läsa på ordentligt innan så att man är bekant med litteraturen för att inte överbelasta sig själv.
Men nu kanske någon av er undrar exakt hur en hemtenta går till, och det ska jag berätta om, samt ge lite tips på hur du bäst kan skriva en hemtenta!

Personligen så är hemtentamen mitt absolut favorit sätt att bli examinerad på! Jag bestämmer själv mitt egna schema och kan jobba under min takt vilket är toppen. Vanligtvis skriver man en hemtenta under en hel vecka, eller från måndag till fredag, men det kan också variera från fakultet. Du får tentan på måndagen och har till ditt slutdatum att skicka in den.
I grund och botten är en hemtenta en liten mini-uppsats som du ska skriva, vanligtvis på ca 4 sidor (men det kan både vara mindre eller större antal sidor).

Nu kanske detta låter superhemskt för några av er, men ta det bara lugnt, för hemtenta är inte alls så läskigt som det kan verka. Själva frågan eller frågorna som dyker upp på en tenta, är inte alls skapade för att vara omöjliga att besvara – tvärtom, de är skapade för att se hur mycket av litteraturen som du förstår och kan diskutera kring. Alla som nån gång har haft en uppsatsinlämning på gymnasiet eller varit med på seminarium, vet att det inte är omöjligt att skriva eller resonera på en tenta. Det är ett vanligt prov där du får möjligheten att argumentera och resonera kring det som du har läst, och om du har läst litteraturen så garanterar jag att det inte kommer att vara några bekymmer!

Men det kan vara lite kämpigt att sitta och skriva under en längre period, även fast man gör det hemma och i sin egna takt. Så här kommer lite tips på vad du kan göra för att det ska vara så bra så när du skriver en hemtenta;

1.) Promenera – ta en promenad eller en springrunda när du känner dig stel i kroppen. Att sitta i en viss position under en lång del av dagen kan vara kämpigt så ta hand om din kropp!

2.) Ta pauser – seriöst, ta pauser när du behöver det.

3.) Snacks – egentligen behöver du inte ens skriva en tenta för att det ska vara logiskt att ta ett snacks lite då och då!

4.) Bestäm att du ska belöna dig själv när du är klar – ta en fika, köp ett nytt skrivblock eller gör något du gillar som en liten belöning för ett gott arbete. Och det som är bra är att du kan upprepa detta när ditt positiva tentasvar kommer!Så ta det bara lugnt och stressa inte, eftersom att du alltid kan göra om din tenta! Lycka till och ha det bäst!

//Ismar, masterstudent i rättssociologi

november 6, 2020