Hej du kära Lunda-vår!

Hej på er!

Alla verkar ha överlevt Valborg, skönt. Flera av de senaste inläggen här på bloggen har så klart handlat om Valborg, vilket är fullt naturligt när det trots allt är en blogg om studentlivet i Lund. Andreas bjöd på några mer eller mindre suddiga bilder (de kanske speglar verkligheten rätt bra? 😉 ) och Stella berättade om sin Valborgslunch. En tredje variant på Valborgsfirande kommer här:

Valborgsvandring!
Picknick och härligt häng i Stadsparken i all ära, jag har flera fina minnen ifrån det, men nu efter ganska många år i Lund känner jag mej rätt klar med den biten (hälsningar pensionär Susanne).  Istället var vi ett gäng kompisar som drog iväg till det fantastiskt fina naturområdet Hovdala söder om Hässleholm. Det gick alldeles utmärkt att ha picknick där också kan jag meddela.

Picknick i Hovdala.

Känns som om temat på mina senaste inlägg har varit utflykter i Skåne men ja, varför inte. Här fick ni ett till. Och ja, det går att åka tåg/buss även till Hovdala med Skånetrafiken som givetvis har studentrabatt på sina biljetter.

Sommarlovet närmar sej
Annars då? Jo skolan rullar på i full fart. Inte så där toklångt kvar till sommarlovet nu minsann. Just nu är det grupparbete i skolan. Alla grupper har varit ute i fält och undersökt olika saker inom ämnet ”biologisk miljöövervakning” som kursen så fint heter. Min grupp har studerat vegetation på ett område som antingen bränts eller plogats för att försöka få ett hum om vilka växter som är snabbast upp och gillar dessa ”störningar”.

Här studeras vegetationen mycket noggrant. Med hjälp av en kvadrat som placeras ut på slumpmässiga områden kollar man vilka arter som hamnar i kvadraten. Tidskrävande (Mest för jag att inte är någon stjärna på växter. Än.) men kul!

Nu ska dessa fältundersökningar skrivas ihop till en rapport och sen blir det redovisning. Men eftersom min grupp råkar vara världens bästa (jo, typ) och tycker att vi har jobbat på superduper bra gav vi oss själva ledigt imorgon.  Skönt med långhelg. Rapportskrivandet får fortsätta på måndag.

Trevligt (lång-) helg!
//Susanne