Har man någon fritid när man studerar till läkare?

Hej,

Under mina år som studentstudievägledare på Läkarprogrammet så har jag fått frågan ifall man har tid med att ha “ett liv” vid sidan av studierna? Har man någon fritid? Hur mycket pluggar man? Kommer jag klara av studierna?

Gymnasieeleverna blir ofta väldigt chockade över mitt svar, då jag brukar kontra med att jag faktiskt aldrig haft så mycket fritid som jag har i dagsläget. Hur kommer det sig?

• Man får stöd och hjälp med att finslipa sin studieteknik, vilket gör att man blir mer effektiv.
  • Man studerar något man (förhoppningsvis) brinner för – det blir både roligare och enklare att lära sig!
  • Man har andra sociala engagemang som motiverar en till att vara väldigt fokuserad när man väl pluggar.

/Isabella

oktober 17, 2019