Har man lov på universitetet?

Hej läsare,

Dagarna blir allt mörkare och kallare vilket indikerar att det snart är jul. Ska bli så himla skönt att få komma hem till familjen och äta lite klassiskt julmat. Mums!

En vanlig fråga vi brukar få under mässorna är hur det funkar med ledighet, speciellt nu under jul. Har man lov på samma sätt som man har under gymnasiet?
Det enkla svaret på frågan är att, nej vi har tyvärr inga lov där vi inte har några studier. Vi har däremot inga föreläsningar eller obligatoriska moment under julledigheten vilket är väldigt skönt. Det brukar dock vara så att vi examineras direkt efter ledigheterna vilket betyder att man ofta måste läsa lite under julledigheterna.

Som sagt så har vi t.ex. inget höstlov som man har på gymnasiet. Vi börjar dock höstterminen senare än vad man gör på gymnasiet. Vi brukar börja höstterminen i början av september medans på gymnasiet börjar man i mitten på augusti om jag inte minns fel. Detta gör att vi får cirka lika många dagar i skolan som er.

Hoppas det blev lite tydligare hur våra terminer är uppbyggda!

Om ni har andra frågor eller funderingar får ni gärna ställa dem i kommentarsfältet så ska jag svara så gott jag kan. Ni är också mer än välkomna att komma med förslag på blogginlägg, det skulle till exempel kunna vara något ni vill veta mer om. 🙂

Vi hörs!
/Filiph

Avslutar med en bild på oss ambassadörer från Ekonomihögskolan!
december 2, 2018