Geologikonferens för studenter i Århus, Danmark

Jag har något roligt att berätta! Jag spenderade nämligen min helg i den danska staden Århus på Jylland. Varje år anordnas Geological Student Symposium i Danmark för studenter från norra Europa. Vartannat år hålls konferensen i Köpenhamn och vartannat år i Århus, en tradition med rötter i sent 1980-tal. I helgen hade jag och femton andra geologistudenter från Lunds universitet den stora glädjen att besöka konferensen. Väl på plats i Århus efter fem timmars resa från Lund möttes vi av 120 andra geologistudenter från Danmark, Norge, Finland och Tyskland.

Konferensen är gjord för studenter och av studenter. Det är en fantastisk möjlighet att nätverka med andra framtida geologer och lära sig nya saker om geologi! Under helgen hölls presentationer och aktiviteter där allt kretsade kring geologi. Flera studenter presenterade sina examensarbeten, bland andra min kompis Wilma som berättade om hur hon daterade berggrund i sydvästra Sverige förra våren. Det var så coolt att höra Wilma och de andra talarna presentera!

Min kompis och kursare Wilma presenterade sitt kandidatarbete på konferensen. Wilma gjorde ett projekt inom berggrundsgeologi där zirkonkristaller från bergartsprov i Bohuslän daterades.

Jag minns hur spännande det var förra våren när jag åkte till Köpenhamn en helg i maj för att hänga med över hundra andra geologistudenter. Som förstaårsstudent på geologi var det en upplevelse utöver det vanliga! Det var verkligen roligt att den här gången få med mig ett helt gäng andra Lundastudenter på äventyret. Helgen var fylld av geologiprat, goda måltider, promenader i staden och fest. Några av oss hann till och med gå en sväng på ett konstmuseum och se lite av Århus!

Jag ser redan fram emot konferensen nästa år; då blir det i Köpenhamn igen!

/Malin, geologistudent

februari 27, 2024