“Går det ens att bli antagen på Lunds universitet?”

Hej allihopa! Hoppas att ni alla mår utmärkt!

Idag tänkte jag skriva om en fråga som uppkommer rätt så ofta. Vi som skriver på bloggen besöker olika mässor runtom i landet, och något som man ofta hör är om det går att komma in på Lunds universitet? Oftast går blivande studenter och nyfikna elever förbi, och man hör; “nä, vi borde inte ens ställa några frågor till dem – vi har ju ändå ingen chans att komma in”. Detta är såååå långt ifrån sanningen att det är så otroligt synd att denna bild av vårt universitet förekommer bland elever. I detta inlägg ska jag förklara varför man inte ska tro detta, och vad man kan göra för att komma in på sitt dröm- universitet!

Så varför känner elever att man inte kan komma in eller ens försöka att ansöka till Lunds universitet? Det svar som vi oftast får höra är att Lunds universitet är känt som ett av de ledande universiteten i världen och att man ställer höga krav på sina studenter, samt att man bara accepterar de allra “bästa” eleverna (vad definieras som bäst är lite otydligt dock). Vissa anser att de inte kan klara av dessa krav och att deras betyg inte räcker till för att ens komma in. Är det sant? Svar; nej.

Vi är ett väl etablerat universitet som är högt betraktat både i Sverige men även internationellt. De krav som vi ställer urskiljer sig inte mer än vad man ställer i gymnasiet, nämligen att om man pluggar och hänger med på föreläsningarna så klarar man av plugget. Om man dock känner att det är lite svårare än vad man trodde eller om personliga skäl uppkommer, så finns det stöd och hjälp för att du ska må bra och klara av dina studier. Det är också viktigt att komma ihåg att ett universitet är till för att förbereda dig för att prestera 100% i arbetslivet. Du skulle ju inte vilja ha en oförberedd läkare t.ex. eller hur?

När det kommer till betygen så beror det helt enkelt på vilket fakultet man söker till. Vissa har högre antagningskrav, medan andra har lägre. Vi har t.o.m speciella kurser som man kan ta hjälp av om betygen inte räcker till, som t.ex UJIK, som möjliggör att elever kan ta en 15 hp kurs som förbereder dig för ett prov i juridik, och där de 20 bästa studenterna på kursen erbjuds plats på juristprogrammet – mer info: https://www.lu.se/lubas/i-uoh-lu-JURF12. Sedan så kan man alltid kolla på Komvux för att komplettera sina betyg, eller göra Högskoleprovet. Dessa är fantastiska möjligheter för att komma in på ens drömutbildning. Du kan läsa mer om hur du gör när betygen inte räcker till på detta inlägg; https://lundastudent.blogg.lu.se/nar-betygen-inte-racker-till/.

Så nästa gång du hör att någon säger att betygen inte räcker till eller att det är omöjligt att komma in på Lunds universitet, därför behöver man inte ens ansöka – lyssna INTE på dem. Det finns alltid möjligheter och hjälpmedel för att komma in. Jag hade inte A i allting, det kunde poppa upp ett litet D eller C där också.

Satsa på dina drömmar och sök till oss! Vi har ett massivt utbud av program och kurser. Du har till den 15 april att ansöka, så sök direkt på; https://www.antagning.se/se/start

Lycka till!

/Ismar

april 8, 2020

1. Rebecca

Sååååå himla bra inlägg! Tror att alla blivande studenter (inklusive jag) behövde få höra detta……

2. ismard

Hej Rebecca!

Tack för kommentaren! Kul att inlägget var till hjälp. Lycka till i dina framtida studier!

/Ismar

Kommentarsfältet är stängt.