Fristående kurser, en alternativ väg till examen!

Hej alla läsare,

Som ni kanske vet kom vi studentambassadörer precis hem från två av de stora mässorna för vidare utbildning i Göteborg och Stockholm. Många av er var framme och snackar studier med oss och undrade också om gränsen för att få komma in på våra olika program. Vissa av er blev lite förvånande och oroade när vi visade antagningsstatistiken och tänkte att det var helt kört att komma in på sin drömutbildning. Jag förklarade för dem att det finns en alternativ väg till examen som inte alla känner till. Denna väg tänkte jag förklara även för er.

Till att börja med vill jag förtydliga att detta gäller Ekonomie Kandidat på Lunds universitet. Att läsa så som jag beskriver nedan erbjuds inte på alla fakulteter. Man kan till exempel inte läsa via fristående kurser till läkare utan måste ha gått programmet.

Den alternativa vägen till en examen är via fristående kurser. Detta innebär att ifall man vill plocka ut en examen inom ekonomie kan man istället skugga programmet och läsa alla de kurser som ingår i programmet på egen hand. Detta betyder att man söker alla kurser var för sig istället för en gång (när man söker till programmet). Man läser dock alltid exakt samma innehåll och den examen man får är identisk den man får från programmet.

Skillnaden mellan de två vägarna till en examen är att man inte är garanterad en plats på varje kurs. Detta innebär att man måste söka via antagning.se varje termin vilket kan ibland vara problematiskt eftersom antagningsstatistiken ofta varierar från termin till termin. Ibland är gränsen väldigt hög och ibland väldigt låg. Ett exempel på detta är från höstens antagning. Där låg programmet på 20,73 (betyg utan komplettering) medans på grundkursen i nationalekonomi (en av kärnkurserna på programmet) låg på 18,65. För att förtydliga variationen från termin till termin kan vi även kika våren 2018. Där låg programmet på ca 19,50 och nationalekonomi låg på 19,80. Här var det alltså svårare att komma in på kursen är programmet.

Men varför gynnar detta mig? Jo för att det nästan alltid är lättare att komma in på kurserna var för sig än på programmet om man är lite flexibel i sin studieplan. Detta ger studenter som kanske ligger på gränsen att komma in på programmet en chans till att kunna få en examen i ekonomi.

Hoppas detta var tydligt och att det hjälper någon utav er. Om något var otydligt får ni gärna kommentera så svarar jag så snabbt jag kan. 🙂 Ni är även välkomna att prata med någon av våra studievägledare. Dessa hittar ni här!

Vi hörs!
/Filiph

december 4, 2018

1. Emma

Är det nollning och sittningar även om man läser fristående kurser?

/Emma

2. filiphj

Givetvis! Sålänge man tillhör fakulteten är man välkommen!

Kommentarsfältet är stängt.