Från resor jorden runt till naturgeografi i Lund

Hej alla läsare!
Jag heter Cecilia och kommer att skriva här på bloggen för er varannan fredag nu framöver! Ska bli himla roligt! Jag är 22 år, ursprungligen från Göteborg och läser kandidatprogrammet i naturgeografi och ekosystemvetenskap här på Lunds Universitet! ”Vad är naturgeografi?” tänker ni nu. Jo, naturgeografi är en naturvetenskaplig utbildning som handlar om samspelet mellan jordytans processer, atmosfären och allt levande här på jorden. Helt enkelt hur människa, miljö och klimat hänger ihop och påverkar varandra, och hur man förutser och planerar för förändringar som sker och dess konsekvenser. I Sverige är det många som aldrig har hört just ordet naturgeografi tidigare utan tänker på Europas huvudstäder när man hör ordet geografi. Helt naturligt, då naturgeografi är ett ämne som man tyvärr inte läser i grundskolan eller gymnasiet här i Sverige. I många länder utomlands däremot, så är naturgeografi ett helt vanligt inslag i skolan precis som kemi och fysik är för oss!

Jag har sedan väldigt länge vetat att jag vill plugga just här på Lunds universitet men när jag tog studenten 2015 var jag riktigt skoltrött och hade ju hela världen att upptäcka först innan det var dags att sätta sig i skolbänken igen. Jag visste inte heller vad jag ville läsa, under min gymnasietid så växlade det från polis till jurist, kemist och ingenjör. Så efter studenten jobbade jag hårt i några månader och sedan tog jag mitt pick och pack och stack iväg för att uppleva och upptäcka något helt nytt. Under två år så hann jag bo och leva hos en familj i en liten by i Tanzania (vilket gav mig ett ordentligt perspektiv på mitt eget liv), volontär-arbeta med skadade sköldpaddor på en liten ö utanför Bali, backapacka genom Vietnam och bo ett halvår på den karibiska ön Guadeloupe där jag jobbade som bartender i en strandbar. Mina resor gav mig inte bara fantastiska upplevelser, erfarenheter och nya perspektiv utan även insikt om vad jag ville göra i framtiden. Miljö och natur med en internationell profil var mig grej och när jag satt och slö-kollade på LU:s hemsida och läste om naturgeografi så var det en helt perfekt match (glömde kanske säga att mitt program är internationellt och läses helt på engelska med studenter från hela världen).

1,5 år in i min utbildning är jag fortfarande supernöjd och älskar livet som student här i Lund! Det är riktigt inspirerande att studera på ett universitet med så framstående forskning och att faktiskt ha dom kunniga forskarna som ens lärare. För att vara i Sverige så har Lund en ganska internationell atmosfär och det finns riktigt grymma möjligheter om man vill åka på utbyte eller göra praktik utomlands. Det ska bli väldigt kul att få dela med mig mer av min vardag för er! Ställ gärna frågor i kommentarsfältet 😊

En bild från en av mina lediga dagar på Guadeloupe då jag besökt det 115 m höga vattenfallet Chute du Carbet.
Ngorogoro Crater i Tanzania. Inte konstigt att man blir intresserad av naturen när man får hänga i såna här coola miljöer!
Och en liten bild från exkursionen på Öland med min klass förra året då vi läste Ekosystemanalys. Superkul kurs!

Hoppas ni alla får en superfin helg så hörs vi snart igen! 🙂 /Cecilia

februari 8, 2019