Från Arktis till södra Afrika

Jag står i svarta kläder ämnade för fältarbete och vandring, på ett fält med gröna grödor och blå himmel. Jag håller en karta i handen och har en GPS hängande på höften.
Fältarbete i Portugal.

Hejsan!

Trots att jag ligger hemma i min säng med en slående förkylning, tänkte jag idag tala om något som flertalet av mina medstudenter redan nämnt, utbyte.

Jag har haft turen att få åka på två väldigt olika utbyten under det senaste 1,5 åren. Hösten 2021 åkte jag till Svalbard, en ö i Arktis som inhyser människor från världen över. Det är en fantastiskt plats, med otrolig natur. Här finns inte mer än några tusen människor, men oräkneliga mängder berg och djur. De mest kända är såklart renarna, isbjörnarna, valarna och fjällrävarna.

Under hösten 2022 åkte jag till Mocambique, ett av världens fattigaste länder. Det är en plats med otroligt välkomnande människor, varmt klimat, oändliga stränder och vackra djur. Här är det istället zebror, elefanter, giraffer och lejon som gäller.

Nedre delen av bilden består av grön vegetation som på vänster sida sträcker sig upp mot himlen. Den övre delen visar en blå-gul-orange himmel som står i hög kontrast till den mörka vegetationen.
Solnedgång utanför Xai-Xai, Mocambique.
Ett snötäckt landskap med rosa och orange toner som syns genom hela bilden. Berg och glaciärer syns i bakgrunden.
Solnedgång utanför Longyearbyen, Svalbard.

Tidsskillnaden mellan dessa två utbyten är inte så stor (endast 1h), men avståndet är (över 11 500km). Ländernas ekonomiska och politiska situation är lika olika varandra som deras klimat och landskap. Svalbard tillhör Norge, men har många internationella residenter, vilket gör att det talar både god engelska och norska. I Mocambique talar man officiellt det vackra språket portugisiska, med en del slangord från diverse lokala språk.

Utöver mina utbyten har jag fått chansen att uppleva flera platser i Sverige och Portugal tack vare fältarbeten som ingått i min utbildning. Jag hade förmodligen inte fått uppleva majoriteten av dessa platser om det inte vore för Lunds universitet, därför tänkte jag skriva mer om dessa framöver! Kommentera gärna om det är något ni undrar över (då kan jag inkludera det i dessa inlägg).

Ha en superfin dag!
//Lovisa