Främling ska bo hos mig 7 dagar?!

fransk utbytesstudent
Elisa från ESADE, ska bo bo hos mig fram till söndag

Som rubriken lyder, hur blev det såhär? Och vad har det med Lunds universitet att göra? Jo, detta är charmen med studentlivet! Jag pluggar som sagt på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet och:

Every year Lund University invites carefully selected business students from foreign universities to visit Lund and experience the student life for one week. As the International Committee, our job is to make sure the foreign students get to experience all of our amazing traditions and give them a taste of the employment prospects available in our greatly entrepreneurial region.

Kort sagt, det kommer komma några ekonomistudenter (15 st) från världens alla hörn denna veckan. Vi har fått vars en student som ska bo hos oss och jag har fått äran att ha en student från Frankrike (Men hon pluggar på ESADE i Barcelona). Vanligtvis får tjejer bo hos andra tjejer (..och killar med andra killar) men i år var det fler kvinnliga sökande än män. Därav fick jag som kille vara värd för en tjej, men det blir lika kul ändå!

Veckan ser ut såhär (för oss alla 30 studenter):

Söndag: Välkomstgrill (det var korv och bröd, min favorit)

Måndag: Gemensam frukost, lite tipsrundor efter det och kvällen avslutas med en sittning (middag á la lunda-stil)

Tisdag: En heldag i Köpenhamn, och allt vad det innebär. Turista helt enkelt. Köpenhamn ligger timmen från Lund (med tåg).

Onsdag: Åka till Åhus för ett Corporate Event.

Torsdag: Ännu ett Corporate event, därefter åker vi till Skanör där vi alla ska sova över i ett stort hus som Lunds universitet äger.

Fredag: Finsittning (klädsel är kostym och det blir 3-rätters middag)

Lördag: Cykelfest (man cyklar från boende till boende, konceptet är att varje boende ska ha någon sorts mat fixat i förväg. Kort sagt förrätt hos någon, huvudrätt hos någon annan etc etc)

Söndag: Farväl brunch.

Som ni kan se är det en härlig kombination av Corporate Events (det är som sagt kopplat till Ekonomihögskolan) men även festligheter – Det summerar Lunds universitet ganska bra. Man får hög en högkvalitativ utbildning samtidigt som man lever ett härligt studentliv.

/Fridmer, student

mars 21, 2022