Frågor och svar om hur det är att plugga på universitet!

Hej allihopa, hoppas att ni har det gött och bra!

Nu börjar snart vårterminen och för många av er så är detta er första termin på universitet, och ni väntar ju säkert ivrigt på att påbörja era studier. Men det finns säkert en massa ni också undrar över kring vad som gäller när man börjar plugga på universitetet. Så jag tänkte att jag kunde svara på några av dessa!

1.) “Blir det mycket engelska?”
Ja och nej. Under din kandidat så förekommer det ofta att man har texter på engelska, men det är verkligen inget komplicerad engelska som används och om man känner att det kanske är en svårt text, så finns det alltid hjälpmedel att använda och det går att lösa super enkelt! På ens master så är det mer förekommande, då vissa master utbildningar ges enbart på engelska.

2.)  “Skriva på dator eller för hand?”
Gör vad som känns bäst. Personligen skriver jag för hand, men det finns andra som väljer datorn istället. Som sagt, gör vad som passar dig bäst och underlättar dina studier.

3.) “Får man lätt vänner på universitetet?”
Jadå, det gäller bara att vara öppen och vilja träffa nya människor. Kom ihåg att alla är lika, om inte ännu mer, nervösa som du, så det kan vara schysst att gå fram till någon och påbörja en konversation.

4.)  “Pluggar man hela tiden?”
Nej, det finns tid att ta det lugnt och ha fritid. Planera bra så går det att lösa!

4.) “Om jag inte gillar universitetet?”
Prova då att byta utbildning, ta en paus i studierna eller tala med din studievägledare. Ibland så måste man testa sig fram när det gäller vissa saker och universitetsstudier är en sån sak. Lyckligtvis erbjuder vi väldigt många kurser att välja mellan så det är bara se vad som passar en bäst!

Hoppas att dessa svar hjälper och att detta är den första av många lyckade terminer på universitetet! Kommer ni på fler frågor så är det bara att skriva i kommentarerna så svarar jag gärna på dem! Grattis till er antagning och stort lycka i era studier!

//Ismar, masterstudent i rättssociologi

januari 15, 2021