Förbered dig med de bästa studentapparna

appar

Matpriskollen – En given måndagsaktivitet, planera matinköp för veckan! På Matpriskollen kan du hålla koll på vad din matbutik har för erbjudande i veckan.

Karma – “Köp bra mat som blivit över från restauranger, caféer och matbutiker till ett billigare pris.”

Pocket – “En organisationsapp som hjälper dig att hålla koll på deadlines för uppgifter. Du får även koll på dina prov och tentor, och kan spara anteckningar. Innehåller även en schemaläggningsfunktion!”

Studious – “Säkerställer att du aldrig tappar kontrollen över din planering. Den håller koll på dina hemarbeten och tentor, med en riktigt snygg design!”

Fast scanner – “Appen är inte särskilt vacker att se på men den gör jobbet. Du använder kameran på mobilen eller surfplattan för att scanna dokument som sedan konverteras till PDFer så att du kan maila eller skriva ut dem. Ett användbart verktyg om du behöver skicka en sida ur en bok eller tidning till någon av dina studiekamrater till exempel.”

Dropbox – “Dropbox är ett enkelt sätt för dig att samla dina dokument på ett och samma ställe för att kunna ta tag i det på flera olika devices. Du kan även dela dina mappar/dokument med studiekamrater genom att maila länkar till dem.”

Studyblue – “Studyblue hjälper dig att plugga i farten. Du kan göra egna flashcards, skapa quiz och hitta mängder av information i Studyblue-biblioteket. Du kan förhöra dig själv och få poäng på hur mycket du kan. Du kan också lägga till pluggvänner och dela material med varandra.”

Simplemind – “Mindmappen, alla lyckade projektarbetens grund. Självklart måste en seriös student ha möjlighet att göra den även i mobilen.”

Ne – “När du börjar en utbildning så kan den första kursen vara riktigt tuff. Föreläsaren kanske introducerar nya begrepp som du aldrig hört tidigare. Då kan du slå upp informationen snabbt i NE Skola för att fortsätta hänga med i diskussionen.”

Calc it – “Calc it är en mer avancerad kalkylator än den som redan finns i Iphone och Ipod touch. Den funkar för högre studier i matematik. Appen har bland annat funktionerna faktorering och trigonometri. Ska du börja en utbildning med tunga matematiska studier behöver du en miniräknare som Calc it.”

iStudiez -“Ger dig full kontroll och hjälper till med planeringen. Appen ordnar ditt schema och din kalender så du slipper att köpa en ny på bokhandeln inför varje läsår. Appen hjälper dig att hålla koll på dina läxor och uppgifter. Varje dag kan du se vilka saker som ska göras, vilka lektioner du har och mycket mer..”

Notesplus: “Ett anteckningsprogram för den som gillar att ha sin information sparad mer old-school. Här skriver du ner dina anteckningar direkt på skärmen med din egen handstil och sparar i telefonen. Programmet kan sen (om du vill) konvertera din handskrivna text till digital text som kan delas med andra.”

Evernote – “Evernote är den perfekta kompanjonen för dig som studerar. En tjänst att samla alla dina anteckningar, i kategorier och sökbara. Lägg till bilder, checklistor, och mycket mer. Evernote kommer du åt både via dator, mobil, surfplatta och i webbläsaren. Med andra ord: alla dina anteckningar tillgängliga alltid.”

Pomodoro Time Management – “Har du svårt att vara fokuserad under en längre tid? Pomodoro Time Management hjälper dig att veta när det är dags att ta en paus för att sedan plugga järnet igen. Du ställer in hur länge du vill vara fokuserad och under 25 minuter ska du vara fullt koncentrerad för att sedan ta en fem minuters paus..”

myHomeworK – “En applikation som hjälper dig att ha koll på studierna – här kan du lägga upp dina projekt och deadlines för en bättre överblick. MyHomework hjälper dig hålla koll på vad du ska göra till vilket datum.”

My study life – “En ganska simpel idé som ändå är väl värd att ladda ned för den som har många parallella kurser. Det är helt enkelt en app för att hålla koll på ditt schema. Du synkar appen mellan dina olika devices och kan lätt få en översikt över både dagen och veckan du har framför dig. Du kan också färgmarkera dina olika ämnen/kurser för att förenkla läsningen av schemat.”

Audionote – “Med hjälp av Audionote behöver du aldrig tappa bort dig under föreläsningar. Audionote kombinerar funktionaliteten hos ett anteckningsblock med en diktafon för att skapa ett kraftfullt verktyg som kommer att spara tid och förbättra kvaliteten på dina anteckningar.”

Tink – “Ger dig överblick över hela sin ekonomi, oavsett bank. Du kopplar dina bankkonton och kort till Tink som sedan kategoriserar dina utgifter och ger dig insikter i ditt ekonomiska beteende i form av cirklar och staplar.”

Booksmart – “En köp- och sälj-app för litteratur. Booksmart gör det lätt för studenter att hitta begagnad kurslitteratur. Appen ger också möjlighet att sälja böcker som inte längre behövs.”

Quick graph – “Oftast använder ingenjörer och matematiker avancerade datorprogram för sina beräkningar. Men i brådskande fall går det utmärkt att ta fram grafer med en mobilapp.”

Vilken låt var det? Shazam

Håll koll på din träning: Runkeeper

Hur blir vädret i veckan? Weather Pal

Uppnå ett rikare studentliv: Mecenat & studentkortet