Flytta långt för att plugga: Funkar det?

Frågan som lyder i rubriken är en av de absolut vanligaste jag har fått genom universitetets sociala medier, eller när jag varit iväg i Sverige för att möta potentiella studenter på mässor. Många uttrycker en oro kring att flytta hemifrån och helt plötsligt ta ansvar för sig själv helt och hållet, och då särskilt de som skulle behöva flytta många mil för att bo i Lund.

Saknar man sin familj och sina vänner hemma? Hinner man ens åka hem och hälsa på? Hur ska jag klara mig ensam i en helt ny stad?

Jag själv är från början från Norrköping, en stad som ligger 40 mil från Lund, vilket innebär ca 5h i bil. Snabbtåget (som ju turligt nog går genom Lund!) tar mig hem på drygt 3h. Jag kan utan att tveka svara ja direkt på de två första frågorna.

Saknar man sin familj och vänner?

Självklart gör man det! Även om det inte finns lov så som man har lov i gymnasiet, så är man oftast inte schemalagd runt högtider och det finns därför god möjlighet att åka hem på längre besök, eller kortare besök såklart över helgerna. Och att jag bor i Lund, Sveriges troligtvis roligaste studentstad, har gjort att mina kompisar mer än gärna kommer hit och hälsar på!

På bild: Jag och min pappa när jag åkte hem till Norrköping över påsken

Hinner man åka hem?

Självklart hinner du åka hem! Som utgångspunkt är du ledig varje helg (aldrig schemalagd, men ibland kanske man behöver plugga ändå), och många gånger händer det att man inte är schemalagd en måndag eller fredag heller. Har man en tuff tentaperiod kan jag dessutom tycka att det är skönt att byta miljö och ta en plugghelg hemma hos föräldrarna på landet!

På bild: Min pluggvy när jag bestämde mig för att åka hem och byta miljö förra våren. Men byta miljö kan också bara vara att sitta på ett annat bibliotek!

Hur ska jag klara mig ensam i en helt ny stad?

Det här är nog vad de flesta ser som det största problemet, men som i praktiken är det minsta problemet. Du kommer i Lund hitta så otroligt mycket fina människor att omge dig av som kommer skapa en ny liten Lunda-familj av vänner. Vänner du kan laga middagar med, ta promenader med, ventilera problem med och dela hela vardagslivet (och helglivet hehe) med.

På bild: Mina två första vänner i Lund (som jag än idag är vän med!) när vi var på bal 2019.

mars 22, 2022