Flytta hemifrån till en stad där jag inte känner någon?

Hej på er,

Hoppas att ni mår bra. Precis som rubriker lyder ska jag idag skriva om hur det var att flytta hemifrån till en stad där jag inte kände någon. De som känner mig vet om att jag är väldigt nära min familj och mina vänner. Att flytta från Göteborg som alltid har varit en trygghet och säkerhet för mig var lite nervöst. Hur skulle jag trivas i Lund? Hur är det att bo i Skåne? Hur kommer utbildningen att vara? Kommer jag skaffa nya vänner?

Ja, ni förstår… Det var rörigt men samtidigt sjukt spännande och roligt när flyttlasset gick mot Lund. Jag hade turen att få ett boende via Facebook där en student skulle åka på utbytesstudier i ett år. Det var ett korridorsrum,  två minuter från centralen, där vi var tre studenter som bodde tillsammans. Att bo tillsammans med två helt okända människor var det bästa och bland det mest lärorika jag hade upplevt. Jag rekommenderar det varmt eftersom man lär känna nya människor som man träffar på dagligen och umgås med. Samtidigt lärde man sig att visa en helt annan typ av respekt till människor vilket jag tycker att alla bör ha med sig. Så har ni möjlighet att testa att bo i korridorsrum, så gör det. Det ingår lite i studentlivet.

Ett steg att flytta hemifrån…

Jag vågar inte… Jag kommer sakna familjen och det tar flera timmar att ta sig hem. Sen har jag aldrig bott själv heller” – x antal personer

Ja, det är en omställning. Ja, det kan vara konstigt. Ja, du kommer få hemlängtan ibland. MEN viktigaste av allt Ja, du kommer växa som person och lära dig massor av saker om dig själv som du inte hade gjort annars. Själv har jag lärt mig att jag inte kommer köpa en lägenhet som inte har en diskmaskin. Låter lite roligt, men diska ligger verkligen i topp av de tråkigaste sakerna med att bo ensam (enligt mig).

Summa summarum har jag inte haft en stund där jag har ångrat beslutet att flytta till en helt främmande stad. Göteborg ligger två timmar bort med snabbtåget ifall jag skulle vilja åka hem. Annars kan familj och vänner ta sig hit också så får man en helg tillsammans i mysiga Lund. Tvekar du ännu ifall du vill flytta så sök en kurs! Då får du testa på att bo själv, ämnet du väljer att läsa, studentlivet och få ta del av magiska Lund. Många gånger kan du även tillgodoräkna kursen till programmet du väljer att läsa sedan. Allt i ett – smidigt va?

Mässor v. 10

Nästa vecka är vi på flera besök runt om i landet. Passa på att träffa oss. Se vart vi kommer att befinna oss till höger.

1. 4 mars: Kalmar, Jenny Nyströmsskolan
  2. 4 mars: Varberg, Campus Varberg
  3. 4-5 mars: Karlstad, Karlstad universitet
  4. 5 mars: Karlshamn, Östra Piren
  5. 6 mars: Värnamo, Gummifabriken

Ha det fint så hörs vi snart igen!!

// Minela

februari 25, 2020