Extremsport och heltidsstudier, går det ihop?

Halloj gänget!

Som mitt sista inlägg tänkte jag nämna mina fritidsintressen, vilket passar bra nu när sommaren tittar fram. Fritiden och vad man väljer att göra med den är en stor del av en students liv (speciellt om man flyttar till Lund från annan ort). Som rubriken för dagens inlägg avslöjar, är en av mina hobbys något som vissa klassar som en extremsport.

Jag tog segelflygcertifikat 2017 och började umgås med örnar, trutar och vråkar efter att jag insett att pilot inte var ett yrke för mig. Det var endast något jag ville ägna min fritid åt (för att det är så himla coolt).

Man hand greppar styrspaken på segelflygplanet under ca. 120 km/h. Genom fönstret syns en svag linje som visar horisonten och reflekterande strålning från solen. När bilden tas är planet nära 600 meter över marken, precis under Köpenhamns luftrum.
Några hundra meter upp över marken under våren kan man se att föroreningar och partiklar lägger sig som en hinna i atmosfären. Detta är en del i varför jag valde att studera naturgeografi.

Två år senare började jag plugga i Lund och hade ett år tidigare flyttat till Malmö. Kollektivtrafiken i Skåne är superb (japp, jag står för det) och det gick ganska bra att flyga på helgerna trots att min flygklubb ligger i Vallåkra (sydost om Helsingborg). Varje start kostar några hundralappar och det går definitivt att få ihop med en students plånbok. Dock kostar själva utbildningen en del…

Det kan däremot gå åt en hel del tid för endast en eller två timmar i luften. Det gäller att jag fått tillräckligt med sömn och ofta spenderar jag hela dagen på flygklubben.

Vandring är en annan aktivitet som jag gärna ägnar mig åt. Är det även något ni tycker är intressant kan jag meddela att ni lär träffa många likasinnade i Lund. Flertalet organisationer anordnar dagsturer i närheten. Vill ni åka på längre grejer finns det en del arrangemang för det med, men jag brukar mest göra sådant själv eller med vänner (både från och utanför universitetet).

Så för att svara på frågan som ställs i titeln, ja, det är fullt möjligt att kombinera heltidsstudier med en extremsport. Det kräver dock prioriteringar och uppoffringar. Däremot finns det många sporter och aktiviteter att välja på i Lund som lättare går ihop med en vardag, sådant som inte behöver kosta så mycket (i tid eller pengar). Det finns flera gym och föreningar i både Malmö och Lund, som är anpassade för studenter. Här finns bland annat en del info. Föreningskatalogen i Lund är också bra att titta igenom om ni letar efter nya hobbys. Vill ni hellre kolla på alternativ i Malmö, finns det här.

Såklart ska man även kolla in Lunds Extremsportarsällskap om det är just den typen av sporter som intresserar!

Det var allt för mig, ha en superfin sommar!
//Lovisa

maj 24, 2023