Ett litet ‘Ciao’ från Bologna!

Hej på er!

Här sitter jag för tillfället, på fakulteten för historia, kultur och civilisation vid Universitá di Bologna, där jag befinner mig på utbyte! Byggnaden har tidigare varit både kloster och fängelse, men är sedan 1990-talet del av universitetet. Jag har utforskat en hel del olika byggnader, bibliotek och caféer för plugg men denna delen av fakulteten där jag har de flesta av mina seminarium och föreläsningar är hittills en favorit.

Om jag inte har helt fel för mig är det tentatider hemma i Lund, vilket är en stor kontrast till min vardag för tillfället. Här i Bologna har terminen nämligen precis börjat. Denna veckan har jag startat två kurser. Som utbytesstudent via Erasmus ska jag läsa motsvarande 30 högskolepoäng på Università di Bologna, och jag måste därför läsa fem kurser under mitt utbyte. Den stora skillnaden mot hemifrån är att jag ska läsa alla kurser mer eller mindre samtidigt, hela januari kommer sedan ägnas åt tentor.

Under mina snart tre veckor som utbytesstudent har det varit ett högt tempo. Det finns föreningar för internationella studenter som anordnar allt från träffar till resor, och jag har snabbt kommit in i ett bra sammanhang. Som utbytesstudent är det påtagligt att alla andra utbytesstudenter är i precis samma sits som en själv – alla vill träffas och hitta på saker!

Nästa gång jag kikar in här tänkte jag berätta mer om livet i Bologna, kanske hur jag bor, vad jag äter och vad jag hittar på? Har ni frågor – ställ dem!

Ciao!
/Elsa