Ett avslut på mitt studieår

Nu har jag lämnat in min master och börjar närma mig ett slut på mitt femte år på läkarprogrammet. När jag började, tänkte jag “5.5 år är ju otroligt lång tid, hur kommer jag palla”. Ack. Om jag bara var så naiv idag. Jag beordrar alla er kommande studenter att avnjuta tiden så gott det går. När ni väl kommer vara i yran som är studentlivet kommer ni säkert tänka att det är omöjligt att njuta av det. Så kanske det är, men försök. Jag finner själv att det är lättast att njuta av något när jag kollar på det i backspegeln. Sakta blir det mindre och mindre, för att tillslut försvinna över horisonten och enbart vara en del av ens avlägsna minnen man åberopar på regniga dagar.

Det bästa med Lund är att om man missar en buss, så kommer nästa snart. Tiden är liksom cyklisk. Allting går på en fyrårig “repeat”. Spexen återanvänds, Karnevalen kommer och går, människor åker in och ut ur samma korridorsrum. Det må så vara att jag låter lite negativ, men jag tycker det är en positiv aspekt av Lund. Om jag missade något för jag hade en dålig dag, fanns det alltid en möjlighet att dagen skulle repeteras vid ett senare tillfälle. Jag hoppas du har det bra när du tar ett steg in i (student)livets kretslopp. Detta är mitt sista inlägg, tack för ni följt mig.

The future starts today, not tomorrow.

Lycka till,

//Alexander, snart inte student längre.

maj 22, 2023