Engagera dig vid sidan om plugget!

Bild från Lundakarnevalen 2022

Här kommer en varm rekommendation att engagera sig vid sidan av studierna. Möjligheterna till det är enorma här i Lund där några nämnvärda exempel på vad man kan engagera sig inom är nationer, studentkårer och akademiska föreningen. Vidden av allt man kan engagera sig inom är extrem så det är bäst du trycker på länkarna i förra meningen själv för att skapa dig en egen bild av allt man kan göra och vad som skulle passa dig. Alla tre förslag är perfekta för dig som vill lära känna nya människor och ägna dig extra mycket åt dina intressen och talanger. Ett engagemang öppnar dörren till nästa nivå av studentliv.

Utöver att vara med i en studentförening skulle jag personligen varmt rekommendera att göra något som är helt okopplat till universitet. Till exempel att vara med i en idrottsförening eller att ha ett givande extrajobb. Det är skönt att ibland få prata med människor i andra åldrar än man brukar och som inte pluggar på universitet. Det ger en inblickar i livet utanför studierna och en paus från den bubblan man är en del av under sin studietid i Lund.

Plugget är viktigt såklart och det är dumt i längden att fylla kalender till bristningsgränsen så att man inte längre klarar av att få godkänt på sina kurser eller inte har tid till återhämtning. Trots denna risk att man tillfälligt kan råka ta sig vatten över huvudet så kommer engagemang vid sidan av plugget med stora fördelar. Det ger en ofta värdefulla erfarenheter och lärdomar både inför sitt framtida arbetsliv men också saker man har nytta av i andra sammanhang. Det kan också ge en insikt i vad man absolut inte vill göra i framtiden, inte dumt det heller.

Kille på promenad i södra Lund

Jag själv avvaktade med att signa up mig på saker under min första termin här i Lund. Eftersom jag flyttade hemifrån för första gången och till en helt ny stad visste jag inte hur mycket tid varken plugget, disken eller jordfelsbrytaren skulle ta. Jag ville känna efter först hur mycket jag skulle ha tid till andra nöjen vid sidan av mitt program. Den planen fungerade fint men jag hade nog inte behövt vara så försiktig, såhär i efterhand. De allra flesta studenter känner nog att det finns utrymme i kalendern att fylla och det är en viktig dörröppnare till nya kompisgäng tidigt i ens studentliv när man ofta inte känner så många.  Så jag tycker man kan satsa på att säga ja till ett engagemang som man tycker låter roligt och som kan ge en ett skönt avbrott i studierna redan första terminen.

Ha en fin måndag!

/Axel, student

februari 20, 2023

2 comments