Ekonomie kandidatprogrammet, vad läser man?

Hej allihopa,

Igår började vi läsa en ny kurs som heter redovisning och finansiell analys. Denna kurs sträcker sig över lite mer än tre veckor och är på 6hp. (30hp varje termin)

Jag tänkte denna veckan försöka förklara vilka kurser som ingår på ekonomiprogrammet och hur varje termin ser ut.

Termin 1:
Termin 1-3 läser alla tillsammans. Denna termin läser man företagsekonomi A. Detta innebär i grova drag att man lär sig grunderna inom företagsekonomi. Man läser grunderna inom redovisning, marknadsföring, organisation, ekonomistyrning och avslutar med att skriva ett arbete i grupp. Alla dessa kurser läses var för sig, alltså inte parallellt.

Termin 2:
Andra terminen läser vi alla nationalekonomi A (grundkurs) där mikroekonomi, makroekonomi, internationell ekonomi och finansiell ekonomi ingår. Mikro och makro läses var för sig medans man läser finansiell och internationell ekonomi samtidigt.

Termin 3:
Termin tre läser vi en introduktionskurs i handelsrätt samt en introduktionskurs i statistik. Handelsrätten består av 15hp och en stor tentamen medans statistiken delas in i i två mindre tentor 7 respektive 7hp och ett mindre arbete. Dessa heter statistiska grundbegrepp, statistiska metoder och statistiska beräkningar.

Termin 4:
Det är vid termin fyra man får välja fördjupningsområde. Man väljer alltså vilket huvudområde man vill fördjupa sig i. Man kan antingen välja företagsekonomi eller nationalekonomi. Jag valde företagsekonomi, vilket också är det vanligaste. Företagsekonomi B som den kallas, består av följande kurser: strategisk organisation, finansiell planering och ekonomisk analys, företagsekonomisk metod och interaktion, redovisning och finansiell analys & strategisk marknadsföring. Som ni ser fördjupar man sig på det som togs upp på A-nivå.

Termin 5:
Näst sista terminen på programmet ges studenten stora valmöjligheter. Denna terminen kallas “den valfria terminen” eftersom man nästan kan göra vad som helst. Man kan åka på utbyte, praktisera på ett företag eller läsa en annan kurs som intresserar en. Om ni vill läsa mer om t.ex. utbyte tipsar jag om Kristins tidigare inlägg denna terminen.

Termin 6:
Sista terminen på programmet får studenterna välja ytterligare fördjupningsområden. Det är nämligen under denna termin som man bland annat skriver sitt examensarbete. Om man valde att fördjupa sig inom företagsekonomi (termin 4) har man dessa områdena att välja mellan: redovisning, marknadsföring, entreprenörskap, finansiering, strategic management & management and organisations. Dessa kurser består av en 15hp tentamen och ett examensarbete som skrivs sist som består av 15hp.

Hoppas denna förklaring är till hjälp för att förstå hur programmet är uppbyggt och vilka valmöjligheter man har under programmets gång.

Om det är något ni undrar så tveka inte att kommentera. Om ni vill läsa mer om programmet, klicka här!

Vi hörs!
/Filiph

Såhär ser en av ekonomihögskolans alla föreläsningssalar ut! 🙂

november 20, 2018