Du är inte ensam med att prokrastinera!

Hej på er igen,

jag vet inte hur det är med er, men jag är nog lite för bra på det här med prokrastinering. Ju längre jag har varit student, desto mer inser jag hur vanligt det faktiskt är, att skjuta upp saker och säga att man gör det imorgon. Sen sitter man där, någon vecka innan tentan/deadline och undrar var tiden egentligen försvunnit.

Ett bra exempel på just detta är från igår. Vi bakade 94 bullar när vi alla egentligen behövde plugga, oops.
Men vi fick fika som räcker fram tills tentan iallafall! 🙂
Ett annat exempel är efter föreläsningarna. Ofta finner man sig själv stå och tjöta med kursare en halv meter från cykelparkeringen då ingen orkar cykla hem för att  plugga/städa.
… Eller hur mobilen åker upp lite för ofta när man pluggdejtar. Då kan man ju inte rå för att plocka upp sin egna mobil för att checka instagramflödet!

I slutet av dagen sitter man där, trött och med lite för få aktiva timmar spenderade åt det man planerat. Detta för att sen planera in extra mycket jobb inför nästa dag, som man inte riktigt heller orkar dagen därpå. Ni fattar, det blir som en riktigt jobbig spiral.

Det finns ju många olika sätt att undvika prokrastinering, och en riktigt bra lista som summerar dessa sätt kan ni hitta HÄR. Vissa av punkterna har jag faktiskt själv börjat följa!

Annars har jag insett att det enda som man egentligen kan göra är att cut yourself some slack. Chilla lite. Det är MÄNSKLIGT att prokrastinera och alla gör det. Att inte känna sig ensam i sin prokrastinering har iallafall hjälpt mig väldigt mycket. Man tror alltid att alla andra är så duktiga, hurtiga, pigga och motiverade till att plugga/städa/jobba hela tiden. Det jag har börjat gå utefter är att:

+ Planera in färre ”do’s” i kalendern

+ Ta hellre flera kortare pauser än en lång (jag brukar köra pomodoro ibland, där man pluggar i 25 och vilar/gör något annat (helst gå ett varv) i 5 minuter)

+ Fokusera mer på att planera in återhämtning

+ Planera på ett rimligt sätt. Aldrig mer än vad du själv känner att du klarar av

+ Detta kan vara svårt, men hitta en miljö där du känner dig motiverad

+ Undivk att överföra saker som du INTE gjort på din to-dolista tills nästa dag. Försök istället att omformulera punkten så att den faktiskt går att utföra!

Jag har infört total pluggförbud under de två timmarna jag sitter på tåget hem till Göteborg. Istället lyssnar jag på lite go musik, njuter av utsikten och återhämtar mig…
… här är det dock olika från person till person! Vissa känner sig mer produktiva när de åker tåg.
När jag är med min fyrbenta lilla kompis är det omöjligt att känna någon form av stress.

SÅ, hitta något som fungerar för just DIG. Och var inte för hård mot dig själv när du prokrastinerar.

Vi hörs nästa vecka hörni!
//Liza

oktober 10, 2018