Do’s and Don’ts på gemensamma studieplatser

Stadsvy över Auckland

Hallå alla läsare!
Har ni någonsin funderat på om det finns några oskrivna regler som man bör följa när man sitter och pluggar på offentliga studieplatser, t.ex.  bibliotek? Det har jag själv funderat över det senaste dagarna som spenderats med uppsatsskrivande på biblioteket här på University of Auckland. Personligen tycker jag att det finns den hel del saker som är lätt att glömma men som man bör tänka på när man studerar brevid andra människor. Därför har jag gjort en liten do’s and don’ts lista för när man pluggar på gemensamma studieplatser! (OBS! detta är såklart inga riktiga regler utan mer tips, ta dem med lite humor och en nypa salt) 😀

Do:

• Säg hej till personen du sätter dig brevid! Ett leende kan göra någons dag 🙂
  • Var tyst om du är i en tyst sal. Prata (inklusive viska) gör man INTE i en tyst sal.
  • Ha med en termos kaffe/te och ett mellanmål så att du orkar hela dagen!
  • Använda bekväma kläder om du ska sitta ner på en hård stol och vill kunna känna dig någorlunda rörlig.

Don’ts:

• Unvik krispiga snacks som äpple, morot, chips etc. Jättegott men jättestörande för din granne (jag hade själv med ett äpple som jag åt i en tyst sal senast igår….inte bra Cecilia!)
  • Lyssna inte på musik så högt att man kan höra igenom dina hörlurar. Även om du älskar Carola så kanske inte alla i studiesalen gör det.
  • Gå inte dit om du är förkyld och nyser/hostar. Alla vill inte bli sjuka! Plugga hemma i stället!
  • Smaska inte och peta inte i näsan. Behöver jag säga mer?

Tro det eller ej men alla dessa saker har jag upplevt på biblioteket de senaste dagarna 😉 Hoppas ni tyckte det var bra tips och om inte så kanske ni fick er ett gott skratt iallafall.

Önskar er en fin fortsatt vecka! /Cecilia

oktober 10, 2019