Detta hade jag velat veta innan jag börja studera till civilingenjör del 1

När jag slutade gymnasiet var jag väldigt osäker på vad jag ville bli. Jag visste dock att jag ville studera i Lund eftersom det ligger nära Helsingborg där jag kommer ifrån. Sedan fastnade jag för att studera till civilingenjör då majoriteten av min gamla klass också valde det.

Att vara teknologstudent är tufft, det är absolut ingenting man ska sopa under mattan med. Den första chocken var att det var mycket mer att studera än vad jag var van vid. Tanken att jag hade påbörjat en tuffare utbildning än vad jag var kapabel till dök upp konstant. De första månaderna var väldigt tuffa för mig, jag hade inte bara påbörjat en utmanande utbildning, utan även flyttat hemifrån. Att börja laga mat, städa och tvätta själv var vardagliga uppgifter som jag inte var van vid. Nu var jag tvungen att växa upp och ta eget ansvar över dessa vardagliga uppgifter.

Här är en bild från första middagen jag hade tillsammans med min korridor på Helsingkrona nation där jag flyttade in.

Första terminen och första chocken

Den första terminen fokuserade jag på att komma in i nya rutiner. Det var väldigt mycket på en gång då vi började med tuffa mattekurser, dessutom behövde jag anpassa mig efter den nya korridoren jag hade flyttat in i och samtidigt organisera mitt liv.

Tips från mig är att verkligen ta och anpassa dig i din egen takt

• Plugga med andra i början. Enligt mig är det viktigt att skaffa kompisar i klassen. Då kan man diskutera om saker som tynger en och bonda med andra.
  • Skaffa dig en ordentlig kalender. Detta är riktigt viktigt, har du inte använt en kalender under gymnasiet är det på tiden att börja använda det nu. Din kalender kommer att fyllas med roliga aktiviteter och speciellt på LTH då mottagningen är i flera veckor och dagarna är fyllda med massor med roliga och spännande aktiviteter.
  • Hitta din studieteknik. Att plugga utan studieteknik kanske fungerade under gymnasiet men på universitetet måste du verkligen ha en bra studieteknik för att lyckas med studierna. Det kan exempelvis vara att hitta en bra studiemiljö som passar just dig eller testa om du pluggar bra med musik eller med öronproppar.
  • Sist men inte minst är att våga fråga om hjälp. Professorerna och faddrarna är här för att hjälpa dig! Det är viktigt att ta vara på all hjälp man kan få genom att vara nyfiken och våga fråga.

Fortsättning följer…

På återseende, Anthony