Det viktigaste att tänka på efter gymnasiet!

Hej allesammans!

För alla er som är nya och har hittat denna blogg för första gången så tänkte jag att det kunde vara bra att presentera mig först – jag heter Ismar, har läst en kandidat i mänskliga rättigheter, pluggar för tillfället en master i rättssociologi, och jobbar med illustration och författarskap utöver studierna.

Många av er som ska börja plugga känner er kanske lite nervösa eller stressade över hur ni ska hinna med allting, så jag tänkte dela med mig av lite tips som var hjälpsamma för mig när jag började plugga direkt efter gymnasiet!

1.) Kolla överallt för din litteratur! Dina böcker och material kan kosta en massa pengar, och för att inte behöva spendera all din CSN på dyra och tunga böcker, så kan du kika online – LUBCat är universitetets egna katalog, där du kan se om din kurs litteratur finns på campus i biblioteken eller online gratis som PDF.

2.) Du behöver inte läsa all din litteratur! Försök att planera upp din läsning, och börja med att läsa innehållsförteckningen och introduktionskapitlen. När du har gjort det så kan du börja sålla igenom boken. På detta sätt så överbelastar du inte dig själv och kan enklare ta in information när du pluggar och behöver inte stressa över att du har en massa att läsa!

3.) Hitta en dag som är din “plugg-dag”! För mig är detta söndag. Det är den slappaste dagen i veckan, jag är oftast ledig då och kan ta igen allt plugg som jag har eller kommer att ha. På söndagarna så hinner jag förbereda mig inför nästa vecka eller ta igen det som jag inte har hunnit under veckan. Att ha en specifik dag där du pluggar innebär inte att du ska lämna allt läsande och studerande tills den dagen, utan att det är då som du pluggar mest. På så sätt överbelastar du inte dig själv under veckan och kan strukturera igenom ditt studerande!

Hoppas att dessa tips hjälper och att ni har det allra bäst nu när terminen har dragit igång!

Ha det bäst!

//Ismar, masterstudent i rättssociologi.

september 11, 2020