Det SÄMSTA med Lunds universitet…

Hej allihopa!

Ni anar verkligen inte hur ofta vi får frågan om vad vi tycker är det bästa och det sämsta med Lunds universitet. Och ni har ju förmodligen hört en massa om vad det bästa med universitetet är, så jag tänkte dela med mig om vad det sämsta skulle vara!

1.) Hinner inte med allt
En av de jobbigaste grejerna med att plugga på Lunds universitet är att man verkligen inte hinner med allt som går att syssla med i Lund. Det finns verkligen för många aktiviteter, organisationer, jobb, hobbies, och andra roliga och spännande grejer att göra. Detta gör så att det är omöjligt för en person att hinna med allting.

2.) Många kurser
Sen så har Lunds universitet ännu ett problem – vi har otroligt många kurser och program att välja mellan. Nu vet jag nog vad de flesta av er tänker; “hur kan detta vara ett problem?”. Men tro mig, det kan det. Att välja mellan 270 spännande program och 1 400 intressanta fristående kurser är inte det enklaste valet, och är något som kan vara tufft när man inser att man inte kan läsa varenda en av dem.

3.) Tempo
Och sist men inte minst har vi det som jag tycker är det jobbigaste med Lund – att det går så himla fort. Då menar jag att ens tid i Lund kan ibland bara rusa förbi, och innan man vet om det så står man där framför den vackra universitetsbyggnaden och håller i sitt diplom.

Så där har ni de allra “sämsta” grejerna med Lunds universitet. Om ni är beredda att ta er an allt detta och kan tolerera alla dessa grejer under er studenttid så tror jag att Lunds universitet är studieplatsen för er! Lycka till!

//Ismar, masterstudent i rättssociologi

maj 13, 2022