Det internationella livet i Lund

Pepparkakshus med internationella studenter

När jag kom till Lund hade jag faktiskt ingen aning om hur internationellt präglat Lunds universitet var.  Jag förstod snabbt att man som student i lilla Lund kommer att studera vid ett av de mest internationella universiteten i Europa och världen. Till exempel:

• Lunds universitet är det första valet för internationella studenter i Sverige
  • Det lockar studenter från mer än 130 länder
  • Har 60% internationella studenter på masterprogram

En av de mest spännande aspekterna av universitetets internationella miljö är möjligheten att träffa och interagera med utbytes- och masterstudenterna från olika delar av världen. Personligen har jag haft förmånen att träffa många sådana studenter.

Men hur träffar man på de internationella studenterna?

Genom nationslivet

Det var genom en av Lunds nationers novischvecka jag fick chansen att träffa internationella studenter för första gången i Lund. Här fick jag träffa människor från exempelvis Argentina, Kina och Australien! Eftersom de flesta studenter, både svenska och internationella, är väldigt taggade på det studentlivet som väntar en när man är ny i Lund är det en lätt ingång att få träffa folk från både Sveriges och världens hörn. Det kan dock nämnas att vissa nationer är mer internationellt präglade än andra!

Genom att vara internationell fadder

Här är min grupp jag tog hand om som internationell fadder. De får bygga ett pepparkakshus för första gången!

För de som vill engagera sig ännu mer i den internationella gemenskapen finns det flera möjligheter. En populär möjlighet är att bli internationell fadder genom Lunds universitet. Som internationell fadder får du chansen att välkomna och hjälpa nya internationella studenter när de anländer till Lund. Det är ett fantastiskt sätt att skapa fina relationer och hjälpa till att skapa en välkomnande miljö för personer som inte satt en fot i Sverige tidigare.

Genom att gå med i föreningar

Utöver att bli fadder finns det också möjligheter att gå med i internationella föreningar. Till exempel finns Erasmus Student Network (ESN) som jag är engagerad i. Föreningar som dessa är dedikerade till att hjälpa internationella studenter att trivas och integreras i Lund och Sverige. Genom att delta i aktiviteter och evenemang som arrangeras av föreningar som ESN kan du lära känna människor från hela världen och skapa minnen för livet!

Sammanfattningsvis är Lunds universitet en plats där möjligheterna att träffa och lära känna människor från olika kulturer är oändliga. Genom att engagera sig i internationella aktiviteter och föreningar kan du uppleva en rik och berikande studietid som kommer att forma ditt liv långt efter att du lämnat universitetet.

Eftersom ansökan om antagning till universitetet öppnar den 15 mars vill jag därför slå ett slag för att ansöka till Lunds universitet!

Vad väntar du på?! Gå in på antagning.se och sök!!

Ha det fint!

/Hugo, student