Det är aldrig försent att byta spår

Bild på Märtha

Hallå från ännu ett nytt ansikte!

Mitt namn är Märtha och jag läser mitt andra år på Kandidatprogrammet i Strategisk kommunikation vid Campus Helsingborg. Innan jag uppfyllde drömmen om att bli Skånebo hann jag uppleva ett sabbatsår fyllt med jobb och ett smakprov av universitetskurser i allt från international business och musikjuridik till kinesiska. Med den insikten är nyfikenhet inte ett särskilt svårgissat karaktärsdrag hos mig, och det är många gånger jag på grund av mina spretiga intressen funderat på att byta program och ändra karriärriktning. Men hur ska man förhålla sig till dessa gnagande tankar? Och när ska man agera på dem?

Oavsett om du funderar på att byta inriktning, program, universitet eller annat finns det några frågor du kan besvara för att bli lite säkrare på vad hjärtat vill och våga handla därefter:

1. Vad fick dig att fundera på att byta spår? Har det att göra med missnöje där du är nu? Vad är det för typ av missnöje? Eller har det med renodlad nyfikenhet att göra? Är du kanske multipassionerad? Skriv ner alla svar du kommer på.
  2. Om du skulle byta spår, vad skulle det innebära logistiskt, ekonomiskt, socialt och känslomässigt? Skriv ner följderna du kommer på, känslorna du känner och reflektera kring ifall dina svar är positivt eller negativt laddade. Känner du lättnad eller glädje? Då är det troligen rätt val. Vänder sig magen ut och in helt och hållet? Då kan det hända att det är fel. Eller känner du osäkerhet eller rädsla? Då behöver du utforska dina tankar mer genom frågan nedan.
  3. Är det möjligt att vända de negativa konsekvenserna du noterat till positiva känslor? Går det exempelvis att ersätta en tanke som att “jag kommer att förlora mina kompisar” med en tanke om att “jag kommer att träffa nya människor som troligen är mer likasinnade”? Eller trampar följderna på dina värderingar oavsett hur positivt ljus du försöker se dem i?
  4. Vilka förutsättningar håller dig tillbaka? Är det mod, finansiella eller materiella förutsättningar? Har du möjlighet att få hjälp med det eller kan du skapa förutsättningarna själv?
  5. Hur kan jag utforska mina funderingar innan jag tar ett beslut? Är det möjligt att via LinkedIn eller Facebookgrupper ta kontakt med personer som lever livet du funderar på att leva? De kanske kan dela med sig av hur de tagit sig dit och hur de upplever deras vardag. Om det rör sig om tankar att byta program, kan du då gå med i en förening som ägnar sig åt detta intresse innan du vet ifall du vill syssla med något liknande? Om det rör sig om att byta universitet eller boendeort, har du då möjlighet att åka till platsen du vill utforska?

Bild på skånsk rapsäng som uppmanar dig till att utforska

Många har säkert vandrat vägen du funderar på att gå, men det kan också hända att någon aldrig har gjort det. Reflektera kring spåret du funderar på att ta och bli medveten om dina värderingar och prioriteringar, för det är inte förrän vi handlar efter dem som vi gör val som gör oss lyckliga. Låt aldrig rädslan hålla dig tillbaka om du vill utforska något nytt eller gammalt. Att vara nyfiken eller tappa fotfästet någon gång ibland är bara bra, för det är då vi får ett nytt perspektiv på livet och ger oss själva chansen att förstå vad vi verkligen vill.

Så vad har vi båda lärt oss? Att hjärtat leder dig alltid hem, och det är aldrig försent att byta eller skapa ett spår för att komma dit.

/Märtha Sandin Värn

februari 4, 2021