Den oglamorösa sidan utav studentlivet

I media framstår stundentlivet som otroligt glamoröst. Vi har ett överflöd utav pengar, äter rysk kaviar minst en gång i veckan och åker på weekends till något exotiskt resmål så ofta vi kan. Denna förskönade bild stämmer dock inte alltid. Faktum är att studentlivet, hör och häpna, kan te sig rätt oglamoröst.

Den nya orakade examensarbeteslooken

Orakad_student_Dennis_Widmark_blogg_Lundastudent_Lund_Universitet
Min nya examensarbeteslook kallad “Jag har inte orkat eller haft tid för att raka mig på en vecka då jag spenderar alla min tid och energi på mitt examensarbete”

Jag är nu i slutskedet utav mitt examensarbete. Om mindre än två veckor ska jag skicka in min rapport. Det betyder att jag spenderar mer tid framför en dator i skolan än vad jag gör hemma. Att ta hand om hälsa, hushåll och utseende är därför inget som blir särskilt prioriterat för tillfället. I denna oprioriterade tid har jag utvecklat en ny look som jag kallar för “Jag har inte orkat eller haft tid för att raka mig på en vecka då jag spenderar all min tid och energi på mitt examensarbete”.

Tvungen att söka jobb

Då jag snart tar examen kommer mitt glamorösa studentliv snart ta slut vilket betyder att jag måste börja jobba. För att kunna jobba behöver jag ett jobb. Eftersom stressen över examensarbetet tydligen inte är nog måste jag därför spendera den lilla fritid jag har till att hitta jobb, skriva en säljande ansökan och sedan skicka in den. Det tar betydligt mycket mer energi och ork än vad man kan tro. Om jag skulle säga att vi examensarbetare inte är stressade och har ångest över jobbansökningar skulle jag ljuga.

Oglamoröst studentliv är ett undantag

Trots den otroligt negativa och oglamorösa beskrivningen utav studentlivet måste jag ändå säga att det här är ett extremfall. Ett examensarbete skriver man bara en gång, och det är bara en gång under din utbildning som du behöver söka jobb på riktigt. 90 % av studietiden ser inte ut så här. Ibland är det dock så att man får ta och prioritera bort saker när det blir som stressigast under utbildningen, men vill man få ut sin examen så vill man. En examen är inget som man får gratis här i livet. Därför kan det krävas att leva ett oglamoröst studentliv lite då och då.

maj 12, 2015

En kommentar

1. Den oglamorösa sidan utav studentlivet – Dennis Widmark

[…] all min tid och energi på mitt examensarbete”. Mer om detta skriver jag i blogginlägget Den oglamorösa sidan utav studentlivet på Lundastudent. Du kan läsa inlägget genom att klicka […]