De bästa tipsen till dig som ska plugga i Lund!

Hej allesammans!

Nu väntar ju många av er ivrigt på svaret från ert antagningsbesked, så jag tänkte dela med av lite tips som kan vara praktiska när ni börjar på Lunds universitet!

1.) Hitta boende!
• Kika via nationerna som hyr ut bostäder, och sök via deras hemsidor som du hittar på studentlund.se.

• Kolla dessutom på Akademiska föreningens bostäder (AFB) som också har bostäder med novischförtur.

• Sen är sociala medier ett bra sätt att hitta en liten lägenhet eller ställe att bo på – annonsera ut på Facebook, Instagram, Snapchat, MySpace (pröva dig fram, varför inte?), och kolla på annonser på Blocket!

• Kika också på lediga boenden i Malmö och Helsingborg – näromliggande ställen är också bra att kolla på och med tåg/buss är dem inte långt ifrån Lund!

2.) Socialt liv!
Det första du bör göra är att skaffa ett student id – gå med i din studentkår så får du ett via posten och direkt på mobilen! Med detta så får du rabatter och inträde till nationer (spelar ingen roll vilken nation du väljer, kör på vilken som du gillar)!

På nationer så kan du käka billig mat, delta i aktiviteter och jobba tillsammans med härliga individer och skapa kontakter som varar för livet!

Det nästa som du bör göra är att gå på novischen och träffa nya människor, och även om du inte gillar något sådant så kanske du hittar någon annan som också inte gör det och kan bli vänner för alltid!

3.) Studier!
• Här är hemligheten som många inte känner till innan de börjar på universitetet – du behöver inte köpa alla dina kursböcker! Du kan låna från andra kursare eller via biblioteket, eller så kan du hitta de oftast online via lubcat.lu.se Vill du dock hellre köpa böcker så kan du göra det men du behöver iallafall inte köpa dem så dyrt heller eftersom att flera f.d. kursare vill göra sig av med böckerna och säljer dem gärna för ett lägre pris och oftast med bra anteckningar!

• Du behöver inte oroa dig för att hitta källor eller söka upp saker på Wikipedia, eftersom att man kan få full tillgång till NE och kan ladda ner hela Office365 helt gratis under studietiden! Superbra ju!

• Sen när du skriver ett prov så finns det två olika sätt som provtillfällen tillkommer – salstenta och hemtenta. Salstenta skriver du i en stor sal med flera andra personer under kanske 2-3 timmar beroende på hur stor tentan är, medan hemtentan skriver man hemma under ungefär en hel vecka.

• För att få CSN krävs det också betyg i 75% av dina avslutade kurser innan nästa termin börjar.

4.) Andra hjälpsamma tips!
• Skaffa cykel – allting är typ 15 minuter ifrån och man tar sig snabbare genom Lund via cykel!

• Vill du käka billig falafel/kebab så finns det ställen i Lund, men som en äkta Malmöit så hittar du ju inte bättre falafel/kebabställen i Sverige än i Malmö (Badrans Super Falafel är min favorit – 25 spänn för en falafelrulle är aldrig fel!).

• Matlådor kommer att underlätta så mycket – skapa en meny för veckan så slipper du tänka på vad ska käka den dagen!

• Träna på Gerdahallen eller gå med i ett annat gym och se till att röra på dig så mycket som möjligt, särskilt under pluggperioden eller när du skriver en hemtenta!

• Vänd dig till Studenthälsan eller Unga vuxna mottagningen om du mår dåligt eller känner att du genomgår en tuff period – din mentala hälsa är viktigast så värna om den!

Hoppas att dessa tips hjälper och underlättar under er period på universitetet och lycka till med era studier!

//Ismar, masterstudent i rättssociologi

maj 7, 2021