Dags att välja- men vad?

Denna vecka har jag ansvar för universitets Instagram-konto @lundsuniversitet. Många av de jag fått gäller, inte helt oväntat, val av utbildning. Ansökningsperioden är igång och valen många. Har jag något tips vid val av program? Mitt korta svar på storyn såg ut såhär:

Det är ett kort svar men enligt mig helt sant. Jag skulle inte kunna tänka mig att studera något jag inte tycker känns åtminstone lite intressant eller givande. För universitetsstudier på helfart brukar räknas kräva ungefär 40 timmars studietid i veckan, precis som ett vanligt kontorsjobb. Det är ganska många timmar, så det underlättar om man tycker det man läser är roligt.

Om man inte har någon dröm då? Ingen tydlig bild av ”det där vill jag göra, det där vill jag titulera mig som”? Då finns det över 1400 fristående kurser att välja mellan som kanske kan ge dig några nya tankar om vilket program du senare ska välja. Eller så inser du att det är just fristående kurser du ska läsa, och bygga ihop din egen kandidat. Valen är många och jag kan rekommendera att göra som jag gjorde och läsa en kurs mest för att testa innan jag valde mitt slutgiltiga program.

Vet ni vad det bästa är? Att det går att avbryta. Så prova och se, det värsta som kan hända är att du får avbryta för att välja om. Och egentligen, är det så illa?

/ Sara

mars 23, 2023