Dags att säga hejdå till Lund – dags för sommar som student

Sommaren närmar sig med stormsteg och det har blivit dags för mitt sista blogginlägg.

Det är lite vemodigt att terminen snart är slut. Även om det ska bli väldigt skönt med lite ledighet så småningom känns det sorgligt att ta farväl av mina vänner och av Lund. Jag trivs så himla bra här nere, det är här jag känner mig mest som hemma.

Jag ska jobba i Stockholm i sommar och sen ska jag på utbyte i en termin – så några av mina vänner kommer jag knappt träffa på ett halvår då de flesta ska stanna kvar i Lund för att jobba i sommar. Och de vänner som själva ska på utbyte på vårterminen kommer jag inte träffa på ett helt år.

Absolut finns videosamtal, men det finns få saker som slår spontanhänget man får i vardagen. När terminen nu snart är slut kan man lite smått nostalgiskt titta tillbaka på saker som att äta en halvtrist matlåda ihop på Juridiska Föreningen, ta en liten fikapaus i Lundagård eller att stå och frysa i en kö till en nationsklubb.

I sommar blir det något annat. Det blir seriöst sommarjobb, 8-17 och kostym.

Friheten man har som student tar man tyvärr lite för given. Att kunna lägga upp sin tid (nästan) precis som man vill är oslagbar.

Med det sagt ska det bli kul att se hur “verkligheten” ser ut i juristbranschen, men det är lite nervöst. Det är nytt, något annat än tryggheten man har i Lund. Men det är nog dags, när man nu till sommaren ändå pluggat sex terminer.

Sen får man under tiden längta tillbaka till Lund lite. Våren 2024 – då smäller det.

Det var allt för mig. Ha en fin sommar, ta hand om er och lycka till med allt! ☀️

/Ebba, student

maj 23, 2023