Dagliga frågor som återspeglar det bästa med Lund

God kväll på er alla!

Min vardag består just nu av plugg, lite för få timmars sömn, koffein och lite mer plugg. Härlig kombination va? Så, under mina små prokrastineringsstunder har jag samlat ihop en lista på fem frågor man som student ofta ställer som också återspeglar vad jag tycker är det bästa med Lund:

1. ”Har ni studentrabatt här?”
    Dalia har redan tagit upp studentrabatter i sitt inlägg, men jag vill bara slå ett till slag för den fantastiska rabatten som vi studenter får! Det har nästan blivit till en grej att fråga kassapersonalen om de inte råkar ha studentrabatt, för hör och häpna, chansen är väldigt stor att de har det! Man får bl.a rabatt på fika på en rad olika fikaställen (Waynes coffee är nog mitt favoritpluggställe, där man dessutom får 10% rabatt!) och frisörer brukar jämnt ha jättebra studenterbjudanden, särskilt vid varje ny termin! Samma gäller för i princip alla gym i Lund. Som studerande gäller det att kunna slösa smart! 😉

Det kan vara så att det är det enda vi studenter gör är att fika. Men man måste ju unna sig. Fem gånger i veckan. Helst.
  2. ”Men vi har väl akademisk kvart?”
    Jag vet inte hur många gånger jag skyllt min sena ankomst på att jag trodde att vi hade akademisk kvart. Akademisk kvart är en gammal tradition som bland annat Lunds universitet fortfarande använder från och till, vilket betyder att när det står ”8” på schemat så startar inte föreläsningen/seminariet förrän 8:15! Står det däremot 8:00 så börjar lektionen på minuten… Vissa (inklusive mig) väljer dock att anta att man alltid har akademisk kvart, hehe. Vissa professorer har gett upp den fighten så ibland kommer man faktiskt undan med att komma en kvart sent. Bra för oss som är morgontrötta!
  3.  ”Ska du stanna hemma eller åka hem-hem i helgen?”
    När jag flyttade hemifrån så trodde jag att Lund skulle få bli min temporära stad som jag bor i under ett par år men som inte riktigt är ett hem. Göteborg var ju mitt hem, tänkte jag då. Så fel man kan ha! På grund av att Lund är en så liten och charmig stad som erbjuder en otroligt hemtrevlig atmosfär, en vacker natur och cykelavstånd till ALLT så kommer jag ofta på mig själv med att kalla Lund för mitt hem, och Göteborg för mitt hem-hem, vilket jag inte trodde när jag först lämnade mitt fina Göteborg!

Mitt hem-hem, vackra Göteborg!

Men Lund är minst lika mycket av ett hem! Leendet avslöjar att jag stormtrivs.
  4. ”Var ska vi fira Valborg? – I Lund såklart!”
    Valborg är kanske den mest efterlängtade dagen på året då ca 30 000 personer från Sveriges alla hörn samlas i Lunds stadspark för att ha årets största spontan-picknick med live musik som oftast förvandlas till en enda stor gemensam fest. Sen har vi förstås faktumet att Valborg inte firas under en enda dag, nej nej, studenterna firar Valborg i en hel VECKA! En underbar tradition om ni frågar mig. Mer om Valborg i Lund finns här!
  5. ”Vad ska du jobba med under Karnevalen?”
    Är en väldigt vanlig fråga just nu. Var fjärde år arrangerar flera tusentals studenter vid Lunds universitet en enorm karneval som pågår i flera dagar (18-20e maj detta år). Dagarna kommer att erbjuda en massa olika tältnöjen, spex, dans, mat samt artister såsom Svenska Björnstammen och Panetoz! Förutom detta kommer det kända Karnevalståget gå genom hela Lund, något man verkligen inte vill missa!

Glöm inte att sista antagningsdatumet för att söka till högskola/universitet till höstterminen är den 16:e april. Så skynda er in på antagning.se och kika runt på alla spännande program/kurser som finns! Kanske kan någon av LUs över 2000 kurser eller 300 program vara något för dig? Våga söka! 🙂

Ha det gott!
/ Liza