“Campus Helsingborg? Men jag vill ju plugga på Lunds universitet”

En av de vanligare frågorna jag får när jag förklarar att min utbildning är i Helsingborg är som titeln anger “Campus Helsingborg? Men jag vill ju plugga på Lunds universitet!”. En vanlig missuppfattning är att Campus Helsingborg inte tillhör universitetet och är en fristående skola men fakum är att det är raka motsatsen. Tanken med det här inlägget är därför att försöka förklara vad Campus är, samarbetet med Lund, Helsingborg som studentstad och lite gott och blandat.

Campus Helsingborg

Startade år 2000 i en nyrenoverad gammal skofabrik i hamnområdet endast 400 meter från tågstationen i Helsingborg. Enkelt sagt startade Campus för att det i Lund inte fanns plats till fler utbildningar, så när nya utbildningar skulle starta upp sökte universitetet utanför Lunds stadsgräns.
I dagsläget studerar det ca 4500 studenter på Campus och arbetar ca 250 medarbetare, alla under samma tak. Det innebär att det blir en skön blandning av allt från lärare till socionomer eller ingenjörer som sitter och studerar bredvid varandra.

Mer information om Campus

Campus-Helsingborg-1ES
Framsida och entré till Campus.

Utbildningar

Utbildningarna som finns på Campus Helsingborg:

• Service Management. Inriktningar Retail, Turism, Hotel & restaurang, Health, Logisitics, och Equality & Diversity.
  • Strategisk kommunikation. Inriktningsalternativ Digitala medier.
  • Ämneslärare. Inriktningar gymnasieskola och årskurs 7-9.
  • Socionom
  • Modevetenskap
  • Högskoleingenjör. Inriktningar byggteknik (järnväg, väg- och trafikteknik, och arkitektur), datateknik, och elektronik med automationsteknik.
  • Masterprogram i energi- och miljöeffektiva byggnader, Service management Logistics, Retail och Turism, Strategic Public relations, och Strategisk kommunikation.

Mer information om utbildningarna

Helsingborg har precis som Lund studentliv med kåraktiviteter (Agora/Ingsekt), studentförening /Stampus (motsvarighet till nation), spex, kör osv. Samtidigt som det finns studentliv i Helsingborg har de som bosätter sig i Helsingborg fortfarande tillgång till studentlivet i Lund. Att ta tåget mellan Helsingborg och Lund tar endast 28 minuter.

Byggnaden som allt studentliv kretsar kring i Helsingborg är Konsul Perssons villa, eller Villan som den kallas. Villan är en byggnad mitt i centrala Helsingborg som det mesta av studentlivet kretsar runt. Förutom att studentföreningarna har kontor där finns det även restaurang, pub, aktiviteter osv. Allt som behövs för att förgylla studenternas tid i staden.

Mer information om studentlivet

300px-Konsul_Perssons_villa
Villan. Utgångspunkten för studentlivet i Helsingborg.

Boende

I Helsingborg finns det flertalet studentboenden. Faktum är att det i nuläget byggs en del nya studentlägenheter och när de som i idag är under konstruktion är färdigbyggda anses efterfrågan på studentbostäder vara mättad i staden.
Det är även många som väljer att bosätta sig i Lund eller i trakten runt om som pendlar till Campus när det behövs. Det finns både för och nackdelar med det som man får överväga om man ska ta beslutet.

Mer information om studentboenden

Samarbete med Lund

Campus Helsingborg och de utbildningar som finns här tillhör Lunds universitet. Somliga av utbildningarna har delar av sin undervisning i Lund och får därför undervisning i båda städerna.

Vid större event som exempelvis valborg, tandem eller karneval är Campus och Helsingborgs studentliv delaktiga i händelserna nere i Lund. Det finns även exempel på event där kårer och liknande från Lund besöker Helsingborg för större event. Det blir en bra interaktion mellan båda parter som ständigt utvecklas.

Näringsliv och Helsingborgs stad

En mycket positiv sak med Campus Helsingborg är samarbetet med näringslivet i regionen och Helsingborgs stad. Exempelvis finns det flera stora företag lokaliserade och verksamma i samma byggnad som vi studenter studerar i. Helsingborgs stad satsar mycket tid och resurser på högre utbildning i staden och ser oss studenter som framtida kunskapsbärare och innovatörer. Det i kombination med den inriktning mot näringslivet som merparten av utbildningarna skapar bra förutsättningar för framtida arbetsliv.

agoradagen
En arbetsmarknadsdag är perfekt tillfälle att få kontakt med näringslivet. Exempel på bilden är Agoradagen, Campus Helsingborgs största arbetsmarknadsdag.

Tre positiva saker med Campus Helsingborg

1. Gemenskapen på Campus och den familjära känslan.

2. Goda samarbeten och kontakter med näringslivet och staden.

3. Ledande forskare inom utbildningarna som forskar i samma byggnad som studenterna studerar.

Ha di gutt /Andreas

mars 5, 2015

1. christopher

Hej
    Jag undrar, om man börjar på ett program i helsingborg, och de har samma utbildning i lund. Kan man byta senare så att man börjar plugga i lund istället?

2. andreasc

Hej!
    Frågor om utbildningarna specifikt kan våra studievägledare besvara bättre än vad jag kan. Du kan kontakta studievägledare för Socionomprogrammet på monica.davidson@soch.lu.se.
    Om det är något i allmänhet du undrar om Helsingborg eller Campus Helsingborg berättar jag gärna det. Maila mig på sma13ach@student.lu.se så ska jag svara på allt jag kan 🙂

Kommentarsfältet är stängt.