Bo via stiftelser och njut av våren!

Hallå alla läsare!

Hoppas ni mår bra och njuter av våren. Här i Lund kan man inte annat, våren är verkligen prime-time här enligt mig. Folk tar sig ut från mörka studierum och gatorna fylls av glada människor samtidigt som allting blommar och luktar gott! Älskar det! Som ni säkert har förstått så händer det ju också väldigt mycket kul här på våren, Valborg, baler, Tandemstafett mm. Imorgon är det även dags för Lundaloppet. Över 9000 tusen människor samlas för att springa antingen 10 eller 5 km. En riktigt folkfest! Jag är verkligen ingen löparmänniska utan föredrar annan typ av träning. Men, jag gillar utmaningar så imorgon ska jag springa rundan på 5 km, tillsammans med flera andra som skriver här på bloggen! Ska bli riktigt kul!

För tillfället sitter jag hemma i min nystädade(!!) lägenhet och laddar inför morgondagen och reflekterar över veckan som gått. Sedan jag flyttade hemifrån har jag blivit en liten mormor som verkligen uppskattar att ha det rent och fint omkring mig. Men det blir väl kanske så när man har sitt helt egna boende.

Min bostadsresa har inte varit spikrak direkt. Min första termin i Lund hyrde jag ett rum på Delphi i andrahand av en tjej som skulle på utbyte. Efter jul var jag tvungen att flytta och då hyrde jag ett annat rum i andrahand i en korridor på Wermlands nation. Att bo ett år i korridor var verkligen en bra erfarenhet och en kul början på min tid i Lund. Jag trivdes sådär i den ena korridoren men jättebra i den andra. Det handlar så mycket om vilka man bor med och vem man själv är som person. Oavsett så är det ett grymt sätt att skaffa sina första vänner och enligt min erfarenhet är dom flesta seniorer som bor i korridor väldigt öppna och inbjudande när man är ny i stan! Jag tyckte också att det var skönt att bo i andrahand i början då jag inte behövde släpa med mig massa möbler osv när jag flyttad ner första gången. Det var ändå så mycket annat som var nytt så det var skönt att inte behöva tänka på sådant.

Men efter ett år i korridor så började jag bli ganska sugen på att flytta till något eget. Jag hade tyvärr inte så bra kö poäng i AF-bostäder (studenternas egna bostadskö) utan fick se mig om på annat håll. Som tur är finns det många fler sätt att bo på här i Lund. T.ex. finns det många stiftelser som har bostäder. Jag hittade Stiftelsen Smålands Nations Bostäder (drivs av HSB Skåne) vars bostäder ligger mitt i centrala Lund. Dom har ca 250 bostäder, både korridor och lägenheter, och ingen kö utan ett först-till-kvarn-system.

Jag hade verkligen tur och fick en etta på 23 kvm med egen ingång och kök. Trivs så himla bra här, kan verkligen rekommendera att kika in på deras och andra stiftelsers hemsida när du söker bostad i Lund! Kan också rekommendera att gå med i diverse Facebookgrupper som är relaterade till lägenheter/boende i Lund. Det var via Facebook som jag hittade båda mina korridorsrum!

Ha nu en superfin helg!

/Cecilia