Att vara ny i en stad

Detta inlägget tänkte jag ägna åt hur det är att komma helt ny till en stad. Ibland när man tänker på att börja plugga i en ny stad så kan det kännas läskigt att flytta långt ifrån sin familj och sina vänner. Detta gäller både studier inom Sverige men också på utbyte. Tanken slog mig att det är lite läskigt när jag igår hade enorm hemlängtan och började ringa runt till mina vänner hemma för att stilla lusten att ta min pick och pack och åka hem! Ens nära och kära är aldrig längre bort än ett telefonsamtal (glöm aldrig det!!!)!

Det man ska komma ihåg är att när man börjar plugga i en främmande stad, långt bort från alla man känner, så finns det fler i samma sits. Nästan ingen som börjar plugga känner någon sedan innan. I Lund så är det inspark, både med utbildningen men även med de olika nationerna. Det är en fantastisk möjlighet att lära känna nya människor. Sen även på ens program eller på ens kurser kommer man träffa massa nya människor och jag tror personligen det handlar mycket om att våga ta kontakt med andra. Jag vet själv att jag ibland drar mig lite för det, det kommer inte naturligt att sätta sig bredvid någon okänd och börja prata, men, det är så man växer. Så är i alla fall min personliga upplevelse, att våga sätta sig ner och börja snacka med kursare på lektioner skapar möjligheten att lära känna nya och få vänner!

Jag på Balett i Prag

Inte minst har jag fått uppleva det nu igen, här på mitt utbyte i Prag. Alla mina vänner här har kommit från att jag (eller dem) har vågat söka kontakt och sen bjudit in till att göra annat! Man får inte vara rädd för att våga fråga om de vill hitta på något utanför skolans timmar! Ett av mina starkaste tips är kanske att börja googla på “klubbar” av olika slag om man vill träffa likasinnade. För min del så har jag under två av mina terminer i Lund varit med i en bokklubb (låter nördigt och tråkigt, jag vet), men det är ett sätt att umgås på som passar mig alldeles utmärkt, och i en stor studentstad som Lund, finns det många med liknande intressen.

Utsikten från min korre: 5:e våning är bra både för utsikt och för vardagsmotion 🙂

Hej svejs!
Carolina, student