Att välja utbildning – så gjorde jag!

Nu närmar sig 15e april och sista dagen för ansökan till universitet och högskolor med stormsteg! För många är det en stressig period och det kan vara riktigt svårt att veta hur och vad man ska välja. Jag tänkte därför idag berätta varför jag valde att studera Lund och just naturgeografi!

Efter gymnasiet (jag läste natur natur) så visste jag absolut inte vad jag ville göra i framtiden mer än att jag ville plugga någon gång för att sedan få spännande jobb. Tankarna gick kring att göra något naturvetenskapligt eller plugga till ingenjör eller jurist! Väldigt spritt med andra ord. Jag var dessutom riktigt skoltrött så att börja plugga direkt fanns inte riktigt med på min karta. Jag tog 2 år där jag reste utomlands, jobbade och bodde i andra länder. Dessa två åren fick mig både att bli sugen på att plugga igen men också inse vad det var jag faktiskt ville plugga. Efter att ha varit på platser i världen med fin men misskött natur och fått uppleva olika landskap och miljöer så insåg jag att jag ville jobba med naturen och klimatet sett ur ett stort perspektiv.

Då var det ”bara” att hitta en utbildning som matchade detta då..!  Jag hade några krav, jag ville helst läsa på engelska och utbildningen skulle inte innehålla för mycket fysik eller matte. Jag lusläste Lunds universitets utbildningsmagasin och markerade utbildningar som jag var intresserad av. När jag hittade programmet i naturgeografi och ekosystemvetenskap så föll alla bitar på plats – det kändes som en perfekt matchning mot mina intressen, och även mina ”krav” var uppfyllda.

Såå.. varför Lund?
Jag hade sedan ganska tidig ålder bara bestämt mig för att läsa just i Lund. Jag hade hört otroligt mycket gott och skolan och träffat personer jag såg upp till som läst där. Dessutom gillade jag tanken av att läsa på en gammal skola med gedigen forskning och hög ranking.  Den geografiska positionen av staden var också viktig för mig, nära Europa, nära hem (Göteborg) och i den ”varmare” delen av Sverige, hehe. Jag hade också varit i staden ett par gånger och fått en bra vibe!

Och varför naturgeografi?
Kandidatprogrammet i naturgeografi och ekosystemvetenskap är ett internationellt program som hålls helt på engelska. Efter att bott utomlands och rest i 2 år efter studenten så fick jag mersmak och kunde inte tänka mig att läsa en helt svensk utbildning. Så detta var ett STORT plus för mig. Programmet handlar om miljö och klimat ur ett globalt perspektiv: samspelet mellan natur och människa, olika landskapsformer, klimatanpassning, vattenresurser, mättekniker och hur man kan använda geografiska informationssystem (GIS) till att studera allt detta. Det är ett väldigt brett program som ger goda möjligheter att jobba inom många områden i både Sverige och utlandet. Allt dessa kändes helrätt när jag läste om programmet i kurskatalogen och hemsidan!

Slutligen, mina bästa tips inför valet av utbildning är:

1. Ta din tid! Stressa inte med att välja. Ha viljan och motivation först, annars blir det inte kul i längden.
  2. LÄS LÄS och LÄS i kurskatalogen och på hemsidan om programmet du är intresserad av! Finns så himla mycket information att hämta.
  3. Våga fråga! Oss studentambassadörer på sociala medier och även studievägledarna. Vi finns här för din skull!

Lycka till!
/Cecilia