Att skriva en uppsats på universitetet…

Det finns två sorters människor – de som gillar att skriva uppsatser och de som inte gör det. Jag är en av de förstnämnda, och jag har alltid tyckt om att skriva! Men jag kan absolut förstå de som inte gör det och som får en klump i magen varje gång som Word eller Google Doc sätts igång. Så för att underlätta för några av er, och för att själv ta en liten paus i mitt egna master-uppsats skrivande, så tänkte jag dela med mig av lite tips för alla er som är oroliga inför att skriva en uppsats!

1.) Ta pauser!
Typ 50% av varje bra uppsats är att känna till när du behöver tagga ner och ta en paus och när du faktiskt måste sätta igång och jobba hårdare. Mitt tips är att man tar en paus i ca 10 min, jobbar i 30, paus i 10, jobbar i 30, och kör på i den farten tills det är dags att plocka undan för dagen.

2.) Miljö spelar en stor roll!
Hitta en god arbetsyta där du faktiskt vet att du kommer att skriva mycket och där du inte lätt kommer att få ont i nacken eller känna att du enkelt blir stel i nacken och liknande.

3.) Det är så svårt som man själv gör det!
Gör det inte svårare än vad det behöver vara. Detta är inte enbart ett tips för uppsatsskrivande utan för generellt i livet. Allt är så svårt som du själv väljer att göra det!

Hoppas att dessa småtips hjälper er nästa gång ni ska sätta er framför datorn och kasta ur er ett par spännande sidor!

//Ismar, masterstudent i rättssociologi

april 30, 2022