Att skaffa vänner på universitetet

Hej alla!

Idag tänkte jag skriva lite om en fråga som jag ofta har fått, nämligen hur det är att skaffa vänner på universitetet och då främst om hur det är att träffa andra personer än de en pluggar med. Det finns en uppfattning om att när du börjar på universitetet kommer du att träffa massor av nya människor, men kanske mest bli vän med de som du umgås med varje dag i skolan!

Jag har haft turen att ha med mig många vänner ner från min gymnasietid till Lund som har valt helt andra utbildningar vilket gör att det är en ganska stor spridning. Jag har vänner som studerar läkarprogrammet, juristprogrammet och naturvetenskapliga ämnen vilket inte är inom den samhällsvetenskapliga fakulteten där jag läser. Genom detta har jag också lärt känna många fler!

I vanliga tider har vi våra fantastiska nationer som är öppna med flera olika evenemang där du får möjlighet att träffa många nya människor vilket är ett hett tips!

En annan sak som jag har märkt under min studietid är att när jag började involvera mig i den samhällsvetenskapliga kåren (vilket är ungefär som elevrådet fast enbart för samhällsvetenskapliga fakulteten) har jag lärt känna många personer som också är engagerade i andra kårer och knutit kontakter därigenom!

Alltså, det går att umgås med folk som du inte träffar varje dag och du kommer hitta vänner!! Om det är något som Lund har så är det många olika människor med tusentals olika intressen, det kommer alltid finnas någon som har samma intresse som du, oavsett om ni studerar samma ämne eller inte!

/Angelica

En bild på mig och läkarkompisar ifrån en studentorganisation som jag varit involverad i 🙂
En bild på mig och min juristsambo!
mars 2, 2021