Att skaffa kontakter och vänner när man börjar studera

Hej!

När vi har vart ute på mässor och pratat med folk som funderar på att söka till universitet är många osäkra över hur det sociala livet förändras när man börjar studerar, speciellt om man måste flytta långt. Det är en helt normal oro! Det är klart det kan kännas svårt att försöka hitta nya vänner på universitetet men det finns såklart goda möjligheter att göra det. Många hittar nya vänner inom sitt program eller sina kurser medan andra gör det på nationer eller helt utanför universitetet.

Personligen har jag träffat mina vänner på massa olika sätt. En av mina vänner träffade jag till exempel genom att han ville låna en stol på ett café vi var på! Sen ska man också komma ihåg att lyckas man skaffa sig en kontakt lyckas man ofta skaffa sig flera genom att en social relation ofta kommer med fler sammanhang där man kan träffa folk.

Om man oroar sig mycket eller tycker det är svårt att träffa nya människor skulle jag dock rekommendera att så fort som möjligt börja engagera sig i något. Det kan vara en nation, en sport, en teatergrupp, en orkester, en tidning, radio eller studentutskott. Det finns exempelvis massa tips på Lunds universitets hemsida om olika studentföreningar! Viktigast tycker jag dock är att inte ge upp om man känner sig lite rotlös och har svårt att hitta en ny social kontext i början, det kommer med tiden!

Glöm inte att ansökan stänger 15 april och att man söker till kurser och program på antagning.se!

april 2, 2024

Write a comment