Att sjunga ikapp med julen som student

julmys4
Årets gran är mer traditionell med guld och rött!

Hej i decembermörkret! Nu är det inte långt kvar av terminen och inte långt kvar till jul! Julmyset börja ju i och för sig  i början av december så att man har hunnit värma upp till julafton- det är viktigt att vara varm i kläderna!
Även om en inte firar jul så är det ändå en mysig tid i kylan och det tråkiga vädret.

Hursomhelst, hur orkar man de få sista veckorna på terminen samtidigt som man bara vill krypa ihop framför tv:n med massa lussekatter och inte plugga? Ja ni vet, den känslan.
För att orka vara motiverad måste man hitta luckor även om det är lite mer att göra, detta för att både må bra men också för att avlasta hjärnan som är precis som vilken annan muskel som helst som behöver vila! Därför har jag tänkt komma med lite tips på hur man maximerar julmyset! Både för er som redan pluggar men även för er som fick antagningsbesked idag om att ni kom in i Lund och kanske började tänka att ni inte kommer ha tid med någonting när ni börjar (Vilket snarare är tvärtom! -GRATTIS och Välkomna till ert nya fantastiska äventyr!)

Hur du får julmys när du pluggar, för det hinner du:

1. Kolla på julkalendern- 12 minuter lång. Perfekt paus eller start på morgonen, vare sig du är 24 eller 10 år.
  2. Lyssna på julmusik när du åker till skolan, när du pluggar osv och sjung med i någon av Justin Biebers covers eller i takt med Peter Jöback att du kommer hem igen till jul! Ja, det gör jag.
  3. Ta gemensamma pluggpauser och baka massa julgott eller köp lussekatter och pepparkakor (Effektivt på väldigt många sätt)! Jag ÄLSKAR DET.
  4. Tänd massa ljus när du pluggar, eller bara är hemma (doftljus maximerar känslan).
  5. Pynta lite hemma- Även om du bor själv! Köpt något litet som är juligt så är du hemma!
  6. Ta en sväng på stan: Lund sätter alltid upp stora maffiga granar som varje år kläs olika, dock aldrig utan massa färg och lampor! Jag brukar ofta se till att ha vägarna förbi. Det känns som om man är med i Grinchen, nästan.

julmys5
    obligatoriskt att leka vid granen- Förra året gick granen i blåa och silvriga toner!
  7. ADVENTSMYS: En gång i veckan, smidigt, bra paus och något att se fram emot när veckorna kanske ibland kan kännas för korta. Man kan fixa knytkalas-fika-ish eller ta pluggänget och baka något ihop!
    julmys2julmys1
  8. Tänk att det inte alls är långt kvar till jul (vad du än ska göra) och att du snart betat av ännu en termin, är ett steg närmare ditt mål. Du kan dessutom klappa dig själv på axeln och känna att det du hade framför dig i september nu är avklarat! JUL (och nyår) i kombination med ännu en termin avklarad är faktiskt motiverande.

Brukar ni göra något speciellt för att få den lilla extra julkänslan OCH hålla motivationen uppe? Vare sig svaret är ja eller nej så kanske ni fick nya idéer eller vill dela med er av era.
I vilket fall som helst så är julmys bra pepp för att både få lite känsla men också för att känna att man faktiskt vill och orkar de två sista veckorna. För sedan är det nästan Vår i Lund.

julmys3
Jul finns överallt i Lund!

december 9, 2015

Studentliv Studier