Att plugga på resande fot

Hej igen!

Den här helgen ska jag upp till bokmässan i Göteborg för studenttidningens räkning. Eftersom jag kommer vara på resande fot (men fortfarande har en del plugg) tänkte jag att det var ett perfekt tillfälle att göra ett litet list-inlägg om hur man pluggar på språng!

Jag är ganska van vid att plugga medan jag är på väg någonstans. Dels då jag gillar att resa, dels då jag inte är från Lund från början och ibland besöker min hemort men också för att mitt jobb (som studentambassadör) och andra aktiviteter (som mitt skribentarbete) ibland tar mig till andra platser i Sverige. Det är såklart alltid bäst att göra klart så mycket som möjligt innan man ska åka iväg nånstans, men det är inte alltid möjligt. Därför kan det vara bra att man lär sig hur man pluggar effektivt även när man är på väg någonstans.

En resa till Stockholm förra höstterminen!
  • Planera! Skriv upp eller tänk ut vad det är du behöver göra och när. Tänk inte att du ska få lika mycket gjort som vanligt, då blir du bara överväldigad.
  • Använd restiden och väntetiden. Om du sitter på ett tåg, plan, buss, bil eller båt så använd den tiden för att få lite läsning eller skrivande gjort (om du inte blir åksjuk av det).
  • Ta med dig ett bra anteckningsblock eller investera i en liten bärbar dator eller smartplatta. Du kommer behöva anteckna om du läser, och om du skriver något behöver du såklart något att skriva på. I nödfall funkar mobilen.
  • På tal om mobilen så är den en ovärderlig resurs. Använd den för att fota och ta med dig kurslitteratur (inom upphovsrättslagens ramar) om du inte kan ta med en hel bok. Kanske har du också din kurslitteratur som PDF vilket gör det hela ännu enklare.
  • Håll koll på dina deadlines och ditt schema. Detta ska gå och hitta på din kurshemsida.
  • Avsett tid som är till plugg och tid som är till nöje eller annat. På så sätt kan du släppa tankarna på plugget när du ska ägna dig åt annat och fokusera effektivt när du ska plugga.
  • Och sist men inte minst! Om du reser i egenskap av student så kan du söka resestipendier, det kan vara användbart för att finansiera eventuella resor som görs i studiesyften.

Allt gott!

Smilla