Att orka skriva C-uppsats

Hej!

Nu är det cirka två veckor kvar tills jag ska lämna in min kandidatuppsats eller C-uppsats som det också heter. Denna tid går åt till att finputsa detaljer(eller radera allt och skriva om från början), sammanställa alla statistisk i snygga tabeller och prokrastinera(som vanligt). Det går sådär faktiskt om jag ska vara helt ärlig, det är ganska lätt att tappa fokuset. Jag försöker ha hela “arbetsdagar” just nu och skriva på uppsatsen konstant mellan 9-18 och ja, det funkar helt okej men fortfarande svårt att hålla fokuset. MEN!!! Jag har hittat massor av små knep som jag tänkte dela med mig av!

Angelicas recept på en perfekt pluggdag

1. Börja med att SOVA på natten. Ärligt, lägg dig tidigt och gå upp tidigt. Det hjälper!
  2. Ta med en kompis!!! Jag har suttit och skrivit med en vän som också skriver sin C-uppsats just nu men hon går ett helt annat program än jag vilket gör att jag inte får prestationsångest men ändå en pluggkompis.
  3. Ta med anteckningsblock och skriv ner alla dina tankar! Har hjälpt mig jättemycket att bara skriva ner allting jag funderat på för att sen återgå till det istället för att tappa bort viktiga tankar.
  4. fika. Fika. FIKA!!!!!!!!!!! Jag kan inte poängtera det NOG. Jag tar med mig kakor, frukt, kaffe… ja! Allting jag älskar. Ta med det du älskar! Du sitter faktiskt och JOBBAR så du förtjänar det lilla extra just nu, jag lovar.
  5. Ta pauser. Snacka med din pluggkompis om något helt annat, kolla på roliga videos, gå en promenad.
  6. Ta några djupa andetag och inse att oavsett vad så sitter inte ditt värde i dina betyg eller resultat utan du är fantastisk oavsett!!

Hoppas ni kan finna lite lugn i detta, det har jag gjort iaf!

/Angelica

Här på sambib sitter jag och pluggar nu! Rekommenderas varmt.
En promenad i skrivartiden! Fantastiska rapsfält runt om Lund just nu
maj 13, 2020