Att bli reserv till en utbildning…

Hej allihopa!

Hoppas att ni har haft en väldigt trevlig och härlig student, och att ni har ett ännu skönare sommarlov!
Nu är det dags för första antagningsbeskedet att poppa in i mejlen och för de flesta av er betyder det att ni har kommit in till er drömutbildning – stort grattis!
För vissa andra betyder att ni fortfarande står på tur för att börja plugga det ni har planerat, och eftersom jag har lite erfarenhet med det så tänkte jag att det kan vara bra att försöka minska er oro ifall att ni är lite oroliga över om ni kommer att bli antagna eller ej.

Som många av er så fick jag meddelandet om att jag stod som reserv på mitt första handsval (lyckligtvis var jag högt på listan – vill minnas att det var plats 8 jag hade – men vid det laget hade jag ingen aning om det var en bra eller dålig grej, jag var bara nojig över hela situationen). Jag blev antagen på mitt andrahandsval, men det betydde väldigt lite för mig eftersom att jag antog att jag skulle komma in på mitt förstahandsval, så alla andra val var bara där för “säkerhetsskull”, vilket jag rekommenderar att man inte gör utan faktiskt tar sin tid och kollar igenom vad som intresserar en istället för att anta saker och ting.

Jag var väldigt nervös under den här perioden och visste inte riktigt hur det kunde komma sig att jag stod som reserv när jag hade väldigt bra betyg och antog att jag skulle bli antagen på första “försöket”. Men det är svårt att säga hur allting kommer att gå eftersom att det beror också på hur många andra som söker, hur bra deras betyg är, om detta är ett säkerhetsval för de också, och om de kommer att tacka nej på utbildningen eller bara inte dyka upp på första dagen av utbildningen. Allt det spelar en stor roll för hur det kommer gå för dig, samt var på reservlistan du står – är det högre upp är chanserna större att man kommer in.

Min poäng är att det lönar verkligen inte att stressa över detta eftersom att det finns väldigt lite, om inget, som du kan göra. Försök att njuta av din semester istället, och om det händer att du faktiskt inte kommer in på din drömutbildning så kommer inte Lunds universitet att försvinna – du har alltid tid på dig att söka inför nästa och hinna förbereda dig genom komvux eller högskoleprovet.

Lycka till!

/Ismar, masterstudent i rättssociologi