Att balansera plugg och fritid när den farliga sommarlovskänslan kryper fram

Solen gassar på och det är nästan 20 grader varmt. Utan ett moln på himlen står träden i full blom och den där härliga doften av nyklippt gräs hänger kvar i luften. Vinterhalvårets bitska Lundavind har blivit ljummen och behaglig så jackan stannar hemma idag igen.

Botaniska trädgårdenDet började med en härlig helg med klassen på Studentgården i Skanör där jag ”njöt” av mitt första dopp i havet (någonsin såhär tidigt på året).

Fotograf Tinna PalmadottirEfter det var det Varlborg och fest i stadsparken och första maj då jag tog det lugnt i Botaniska trädgården och lyssnade på studentsångarna.

StudentsångarnaDärefter var det Eurovision och det är ju inte varje år Danmark vinner så var jag tvungen att passa på att åka dit. Hade ju fått biljetter och allt intalade jag mig själv… och nu närmar sig plötsligt slutet av maj där deadlines börjar hopa sig.

Eurovision 1Det kan alltid inte vara lätt att kombinera allt det roliga med sånt som måste göras och att hitta den där ideala balansen mellan studier och det sociala är någonting som hade kunnat forskas om. Men hur mycket jag än försöker slingra mig så måste uppsatser skrivas och tentor göras. Minst sagt var det ett mindre wake-up call när jag blev tillsagd under seminariet lite halvt bak-Eurovision-groggy dagen därpå efter 4 timmars sömn den natten att Eurovision 2”din research question” är något du ska kunna säga i sömnen. Suck. Men hur ska jag kunna den långa formuleringen utantill som ändras från vecka till vecka för att vi håller på med en forskningsplan som ska gälla för en masteruppsats vi skriver nästa år?!

Ja, men så är det. Sista halvan av vårtermin det första året på masterprogrammet läsas metodologi kurs då studenterna tvingas att tänka på sina framtida uppsatser.

Å andra sidan kan jag tycka att det bra att vi tvingas börja någonstans och komma in i uppsatstänket. Ibland kanske vi behöver den där extra knuffen för att inte skjuta upp saker och ting som kan verka överväldigande. Nu gäller det bara att krama ur den sista droppen motivation innan terminsslutet när den farliga sommarlovskänslan kryper fram och se sommarlovet som en belöning efter långa timmar med böckerna framför datorn.

Jordgubbar i gräset

maj 24, 2014