Att arbeta vid sidan av studierna

landskapsbild över malmö och horisonten mot Danmark

Hej allihopa!

Hoppas att ni har det bra och njuter lika mycket som mig av den annalkande våren. Idag är det inte bara riktigt vårigt väder i Lund, utan också internationella kvinnodagen! Det brukar uppmärksammas på universitetet med lite digitala inspirationsföreläsningar på olika institutioner.

Men dagens tema har faktiskt inte med det att göra, utan som rubriken hintar om så skriver jag idag om hur det är att jobba vid sidan av studierna. Jag har själv ganska mycket erfarenheter av detta då jag har haft minst ett jobb vid sidan av mina studier under alla mina 4,5 år i Lund! Om det går att få ihop beror på massa olika saker, bland annat på hur ens schema ser ut, på Ekonomihögskolan är det till exempel sällan heldagar av föreläsningar så man kan vara lite flexibel och kanske får plugga någon kväll hit och dit. Det beror också på hur man är som person, jag är till exempel bättre på att få saker gjort om jag “bokar upp” min fritid… det vill säga att om jag vet att jag har jobb vissa dagar så måste jag ju plugga och få saker gjort under min fria tid. Det finns också massa annat att tänka på, och nedan har jag listat lite av sakerna jag tycker kan vara bra att fundera på:

• Hur är du som person? Precis som jag skrev ovan så tycker jag det är väldigt viktigt att man kan hantera lite stress eller att man inte är för bra på att prokrastinera saker till sista minuten.
  • Se till att din chef förstår att skolan är prio 1. Det vill säga att även om du också är en anställd hos dem och naturligtvis gör ett toppenjobb när du jobbar så måste ditt jobb-schema till viss del anpassas efter hur mycket skolarbete du har. Till exempel “inget jobb under tentaveckan”, är en go-to för mig.
  • Fundera lite över vilken typ av jobb som kan funka för dig under dina studier. Till exempel om du är social så kanske du vill jobba i butik eller någonstans där du får träffa människor.
  • Titta på hur ditt schema och inlämningar/prov ser ut. Läser du en kurs där du har inlämningar var vecka så kanske det kan vara lite tufft att jobba mycket. Så räkna på hur mycket jobb du tror att du hinner med (tänk hur många timmar spenderar jag på Instagram/TikTok/Netflix som jag egentligen borde göra något annat?)
  • Fundera på hur du ser på betyg vs. arbetslivserfarenhet. Jag tycker det är viktigt att inse att dina betyg kanske kan påverkas negativt av att du har ett extrajobb, och att man tar sig en ordentlig funderare över hur man känner kring det. Beroende på vad man vill jobba med i framtiden så kanske betygen spelar en stor roll. Eller om man vill åka på ett eftertraktat utbyte/läsa en eftertraktad master som många söker till.
Hotell kan vara bra att jobba på som student (när det inte är pandemi) eftersom man ofta jobbar helger eller kvällar!

Jag tycker att alla dessa punkterna är viktiga att fundera över när man är i valet och kvalet av att söka extrajobb. För vissa passar det perfekt, men för andra så kanske det inte är helt rätt eller lätt att dela upp sin tid på detta sättet. Om ni vill läsa lite mer om detta så finns HÄR ett bra inlägg!

Se till att gå ut och njuta av solen lite idag, och uppskatta alla fantastiska kvinnor i din närhet lite extra!

/Emily

mars 8, 2021