Att åka på utbyte via Lunds universitet

Lunds universitet är ett väldigt internationellt universitet. Det märks inte minst genom dess goda rykte runt om i världen. Universitet präglas av öppenhet, något som förkroppsligas av det stora antalet utbytesstudenter som studerar i Lund.

Jag har under mina år i Lund skaffat nya vänner från alla världens hörn och lärt mig mycket om andra kulturer enbart genom att vara student i Lund.

Utbytesstudenterna är dock enbart ena sidan av myntet. Samtidigt som det kommer människor från hela världen till Lund så är det möjligt för lundastudenter att åka på utbyte till andra länder. Lunds universitet har över 600 partneruniversitet i över 70 olika länder. Det innebär väldigt goda möjligheter att få komma iväg till ett önskat utbyte.

I början av april påbörjar jag mitt utbyte med att studera i Florens terminen ut och därefter åker jag till USA i ett år. Jag kommer kunna tillgodoräkna allt i min utbildning och åker genom den juridiska fakulteten i Lund. Ett utbyte handlar dock inte enbart om akademiska meriter för mig. Det kulturella utbytet och de nya perspektiven väger lika tungt, om inte mer. Jag ska göra mitt bästa för att skildra min tid som utbytesstudent. Skulle du ha några frågor så är du varmt välkommen att kommentera inlägget eller höra av dig till mig eller studievägledningen.

/Hamid

mars 29, 2017