Är man fattig som student?

“Hur får man egentligen råd med allt som student?”

Innan jag började studera på universitetet hade jag hört att man levde på nudlar och havregrynsgröt som student, för att man inte hade råd med annat. Jag tror ekonomibudgeten för en student kan skilja sig ganska mycket mellan olika studenter beroende på i vilken stad man bosätter sig i. Dessutom väljer vissa att arbeta vid sidan av studierna vilket gör att det genererar lite extra klirr i kassan, men om man tar studielån (vilket majoriteten av studenterna tar) brukar det räcka – givetvis angör hyran en hel del då detta kan skilja sig mycket mellan olika bostadsformer.

I de klassiska studentstäderna är många priser inte sällan anpassat utefter studentens budget. Exempelvis har vi i Lund nationer som erbjuder diverse olika måltider till ett förmånligt pris för oss studenter. En lunch kan exempelvis kosta runt 40kr, därav kan det kännas ganska tufft när man kommer hemhem under loven och priset för en lunch helt plötsligt är 140kr.

Det gäller att man lägger upp en budget så att man klarar sig genom månaden till nästa CSN trillar in på bankkontot, det är en fantastisk känsla när man är student 😉

mars 24, 2021