Är det möjligt att åka hem under studietiden?

För de flesta studenter innebär början av studietiden även början på en ny epok i livet. Den delen där man flyttar hemifrån och uppnår maximal självständighet. Den resan är en erfarenhet för livet. Att hamna i ett korridorsrum i någon av Lunds många bostadskomplex är en upplevelse. Ingen dag blir den andre lik och kamratskapet växer för var dag.

Hur kul studentlivet än är så finns det inget bättre än att, med jämna mellanrum, åka hem och hälsa på föräldrarna. Ja, möjligheterna finns, det är nog mer regel än undantag att det uppstår veckor under terminen när man har en långhelg på fyra-fem dagar. Det innebär ett utmärkt tillfälle att åka hem till familj, gamla vänner och den harmoni som enbart pojk- eller flickrummet kan skänka.

Att flytta till en annan stad innebär således inte att vara borta under hela studietiden eller att enbart träffa nära och kära under julafton, utan det blir vad man gör det till. Vill man åka hem en helg i månaden så är det inget som stoppar en.

Just nu är jag hemma i Stockholm inför SACO-mässan på torsdag och fredag (17-18e nov), kom gärna och säg hej under någon av dagarna!

/ Hamid

För er som undrar vad SACO-mässan är eller hur det ser ut så finns det ett litet informationsklipp:

november 15, 2016